Penjagaan kesihatan diri sangat penting kepada  diri kita dan ahli keluarga. Ia termasuk penjagaan pemakanan ahli keluarga. Kini selain makanan tambahan, ramai yang gemar mengamalkan penjagaan kesihatan secara natural.

Baru-baru ini suatu perkongsian yang amat bermanfaat untuk kita selidiki. Ia memaparkan khasiat daun mulberry. Paling menarik dia jadikan seakan makanan ringan cara sihat  dengan menjadikan daunnya dicelup tepung.


Patut la ramai yang duk viral DAUN MULBERRY CELUP TEPUNG ni. Sedap rupanya. Krup krap krup krap anak duk makan. Dah macam makan keropok keping. Kalau korang buat, sure tak menyesal lah. Khasiat pun banyak daun mulberry ni.
.
Resepi mudah sangat-sangat. Sukatan tepung sama banyak.
* 2 sudu besar tepung jagung
* 2 sudu besar tepung beras
* 1 sudu kecil serbuk kari (suka hati nak kari ayam daging ke, ikan ke) nak bagi rasa spicy skit.
* secubit serbuk lada putih & garam
* air suam

Bancuh agak² tak pekat, tak cair. Celup daun,dan goreng sehingga garing(guna api sederhana).

IKLAN

Sedia untuk dimakan.

IKLAN

Antara khasiat Daun Mulberry ini adalah ideal untuk membantu mengatasi atau mengurangkan penyakit berikut :
.
1. Penawar dan mencegah penyakit kencing manis (diabetes)
2. Mengawal serta mengurangkan kolesterol dalam pembuluh darah
3. Mengawal serta mengurangkan tekanan darah tinggi
4. Membantu mengelakkan serangan sakit jantung
5. Membantu dalam kehilangan berat badan
6. Mengurangkan keadaan asma yang teruk
7. Melambatkan proses penuaan dan meremajakan kekuatan anda
8. Mengurangkan risiko kerapuhan tulang kerana kandungan kalsium yang tinggi
9. Meredakan batuk, perasaan cemas dan kegelisahan
10. Mengurangkan kesakitan ketika datang haid
11. Membantu perjalanan haid yang tidak teratur
12. Menambahkan tenaga
13. Meningkatkan produksi susu badan
14. Membantu mengurangkan migraine, sukar tidur malam (insomnia) dan hipertensi
15. Memiliki semua 18 asid amino dan mengandungi vitamin B, B1, B2, C, asid folik, potassium yang amat diperlukan
16. Membantu, mencegah dan mengurangkan risiko penyakit kanser (antioksidan)
.
Rugi sangat-sangat kalau tak cuba. Banyak betul khasiatnya.

Sumber: Sumaiyah Abdullah via Petua Ibu