Sebut sahaja daun pandan, tentu sudah dapat membayangkan aromanya yang mewangi.

Andai dijadikan antara bahan dalam masakan, pasti beraroma hidangan tersebut. Apatah lagi, kalau menyediakan menu nasi lemak. Tidak sempurna kalau tiada daun pandan.

Pun begitu, kegunaan daun pandan tidak terhad dengan itu sahaja. Malah petua orang dulu-dulu ada juga memanfaatkan khasiat daun pandan ini untuk pelbagai tujuan.

Ini sebagaimana yang disenaraikan di sini. Semoga ianya memberi manfaat buat anda sekeluarga.

Jom semak.

DAUN PANDAN BANYAK KHASIAT UNTUK KESIHATAN

Sangat beruntung ler sape-sape yang tanam daun pandan ni kat umah. Banyak sebenarnya kegunaan daun pandan ni yang ramai lagi tak tau kan.

Biasa daun pandan ni kita gunakan untuk masak je. Rupanya untuk sihat pun boleh guna daun pandan ni.Kita kongsi khasiat nya.

*Khasiat daun pandan ;*

*1. Menurunkan darah tinggi..(rebus dan minum airnye).*

*2. Mengubati Lemah Saraf..(rebus dan minum airnye).*

*3. Masukkan daun pandan dalam masakan boleh elakkan makanan cepat basi..*

*4. Buang angin dalam badan..(rebus dan minum airnye).*

IKLAN

*5. Amalan minum air rebusan daun pandan boleh matikan kuman dalam darah..*

*6. Meringankan sakit kepala .*

*7. Mengatasi masalah sembelit..(rebus dan minum airnye).*

IKLAN

*8. Menyembuhkan insomnia..(rebus dan minum airnye).*

*9. Mencantikkan kulit / awet muda..(rebus dan minum airnye).*

*10. Akar daun pandan direbus elok untuk ibu dalam pantang amalkan selama 40 hari untuk mengecutkan peranakkan..*

*11. Melembutkan daging dan wangikan masakan..*

*12. Menghilangkan bau busuk dalam peti dan kereta..*

Simple je nak guna, hanya guna daun pandan je dah tak perlu campur bahan-bahan lain. MasyaAllah mudah nye nak sihat.

sumber : Ahmad Muzani Abdullah Via Kebun Sayur, Bunga Dan Buah-buahan