Daun kunyit dan kesum adalah bahan asas masakan yang wajib beli bila nak masak hidangan rendang, asam pedas atau masak lemak cili api.

Tapi masalahnya dua bahan masakan ini cepat layu dua tiga hari lepas beli pasar. Dah lah harganya boleh tahan. Rugi je, bila terpaksa buang bila daun ni dah layu dan tak segar dah.

Namun menarik petua perkongsian puan Huda Zainal ini menyediakan cara menyimpan daun kesum dan kunyit kekal segar sehingga 3 minggu! Wow mesti cuba cara beliau.

Hasil setelah lama simpan. Daun kunyit 3 minggu. Daun kesum 6 hari. Surprise juga masa buka bekas tadi.

Daun kunyit dah 3 minggu. Daun kesum dah 6 hari. Fresh lagi. First time cuba cara ni. Adik yang ajar. Katanya ini cara mak simpan sayur berdaun. Terbukti kekal kesegarannya.

Biasanya daun kunyit, 3 minggu dah kuning dan layu. Daun kesum lagi tak payah kata. Sehari dua dah layu.

Nak tau cara tengok gambar.

Lapik kitchen towel dalam bekas. Nak guna kain pun boleh.

Basahkan kitchen towels tu. Biar dia lembap.

IKLAN

Macam tu. Tak banjir. Sekadar lembap je.

Masukkan daun kesum & kunyit. Kalau nak guna untuk simpan pudina pun boleh.

IKLAN

Cover atas daun tu dengan kitchen towel lembap juga. Lepas tutup bekas. Masukkanlah dalam refrigerator. Tak lag asyik membazir je bila beli tak guna

Segar! Inilah hasilnya.

Sumber: Huda Zainal