Bila tubuh berasa lemah dan pastinya akan menyebabkan kita terasa malas untuk melakukan aktiviti. Kalau ikutkan hati, mahu sahaja terbaring di atas katil melayan mata yang sentiasa rasa mengantuk dan merehatkan badan yang lesu.

Tapi sebagai seorang isteri dan ibu, mana mungkin boleh berbuat demikian. Sedangkan baru buka mata sahaja sudah banyak tugas dan kerja-kerja yang harus dilakukan dan tidak boleh ditangguh-tangguhkan. Lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan ini, jam 4 pagi sudah ada yang bagun untuk menyediakan menu bersahur dan sebagainya.

Lantaran itu, kita perlu persiapkan diri agar lebih cergas dan bertenaga. Mungkin dengan amalkan minuman ini dapat membantu. Dikatakan minuman herba ini bukan sahaja bagun untuk kesegaran badan malah punya khasiat lain. Resipi dan cara membuatnya telah pun dikongsikan oleh Cheqz Daamieza untuk manfaat bersama.


“Orang lain masak-masak untuk makan malam..saya sediakan ni untuk minum malam..”-Cheqz Daamieza

Air Rebusan Kesihatan

Baik untuk :
-Bersihkan rahim
-Buang angin
-Pecahkan lemak
-Naikkan seri muka
-Kesegaran badan
-Detox badan
-Mengurangkan sengugut

InshaAllah..Moga badan sihat…

Bahan-bahan :

Halia (1 @ 2 ibu jari) Hiris
Kunyit hidup (1 ibu jari) Hiris
Serai (2 batang besar-kalau kecil letak dalam 3-4 batang) Diketuk
Daun Pandan (4 helai jika daun kecil)
Madu (1 sudu kecil) bole ganti gula batu
Air 3-4 Gelas (kalau gelas kecil letak 4 ye)

*Nak letak sireh pun boleh..saya tak letak sebab takde sireh kat umah..

IKLAN

*Saya letak lebih halia sebab banyak angin dalam badan ni..hehe..boleh juga kalau nak guna halia 1 ibu jari saje..

*Nota tambahan – Jika nak amalkan selalu @ utk minum 2-3 kali seminggu..JANGAN letak kunyit ye..bole gantikan dengan lemon.

Cara-cara :
Masukkan semua bahan2 di atas dalam periuk..renehkan dengan api yang kecil..biar sampai mendidih dalam 15-20 minit..Siap!! bila dah sejuk & nak minum campurkan 1 sudu kecil madu (ikut tahap manis yang anda suka)

IKLAN

Saya buat ni untuk 2 kali minum ye..pagi & malam..Selamat Mencuba..sambil mereneh tu rumah anda pun ada bau2 wangi nanti sebab ada daun pandan dalam tu..

Ini cara sy minum ye

Sy minum 1 cawan (suam)..pastu off kipas dalam 5-10 minit..biar badan tu rasa panas & berpeluh sikit..Jangan off lama2 sgt nanti marah plak suami & famili uols haha.

sumber : Cheqz Daamieza via MAHN