Kacang botor matang apabila lenggainya berwarna hijau, berukuran 15-30 cm panjang dan 3 cm lebar. Biasanya buahnya dimakan apabila ianya masih muda, lenggai yang terlalu matang dan keras tidak sesuai lagi untuk dimakan. I ajuga dikenali dengan nama Kacang Kelisa,.

Kacang botor tumbuh menjalar, memanjat dan melilit maka penanaman secara komersial perlu menggunakan trellis bagi menggalakkan penghasilan yang tinggi.

Kacang botor sesuai ditanam disemua jenis tanah asalkan sistem pengairannya baik. Ditanam menggunakan biji benih namun biji benih haruslah direndam semalaman sebelum disemai kerana bijinya susah bercambah.

Walaupun pokok kacang botor sangat mudah untuk ditanam, ramai alami masalah pokoknya tak berbuah langsung. Hanya mabuk daun. Rupanya, selain membaja ada perkara lain yang perlu anda lakukan kalau nak hasil tuaian yang banyak. Jom baca perkongsian puan Hashimah Mohamad Shariff  untuk mengatasi masalah tersebut.
bunga kacang botor x putus brbunga

Alhamdulillah hasil kutipan hari ini …berbagi rezeki dengan jiran..ramai yang tanya kenapa kacang botor tak berbuah dan mabuk daun …petua dia senang je …buang daun dan tunas2 dipangkal pokok…letak baja organik ..hasilnya dengan izin Allah ..

Batang pokok kacang botor…dibuang pucuk dan tunas dipangkal pokok.
Pokok yang tak putus berbuah.

Sumber: Jabatan Pertanian Malaysia Hashimah Mohamad Shariff  


Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web  https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya! Sebarang soalan boleh ajukan di nombor yang tertera di poster