Dalam melayari alam rumah tangga, suami isteri kenalah ada sifat memberi dan menerima. Barulah aman dan bahagia. Saling bekerja sama, bertolak ansur dan terima kekurangan serta kelebihan pasangan.

Satu lagi bab yang tak boleh dipandang enteng adalah pemberian nafkah pada isteri. Benar zaman ini zaman suami isteri bekerja. Suami ada pendapatan, isteri juga sama. Banyak juga berlaku gaji isteri lebih besar  daripada suami. Namun bab nafkah tidak boleh dibuat main.

Kena juga tahu, nafkah isteri tidak sama dengan duit belanja bulanan rumahtangga. Jadi para suami, haruslah ingat bahagian mana nafkah khas untuk isteri dan perbelanjaan rumah tangga.

Walaupun isteri tidak meminta, namun tetap kena hulur setiap bulan waima RM10. Hadamkan perkongsian dari wanita bernama Maryam Elyas ini.


NAK MURAH REZEKI? JANGAN KEDEKUT DENGAN ISTERI, JAGA NAFKAH SEMAMPUNYA

Sepanjang jadi wartawan, banyak kali CikYam jumpa kes rumahtangga runtuh sebab suami abai bab nafkah. Terutama kat isteri yang bekerja.

Ramai suami zaman sekarang pandang ringan bab nafkah. Bila sebut nafkah je, suami rasa alaaaaa benda boleh bawak bincang. Lagi-lagi kalau isteri bekerja.

Isteri bekerja ni pulak satu hal. Kadang disebabkan korang rasa korang mampu, korang pun buat tak kisah.

Yes, nafkah tu hak isteri. Kita boleh je tak amik hak tu sebab kita mampu. Tapi nafkah adalah tanggungjawab suami. Membiarkan suami pandang remeh bab nafkah akan menjadikan seorang lelaki tu sebagai lelaki lepas tangan.

IKLAN

CikYam tak cakap pasal orang lain. CikYam cakap pasal diri sendiri. Macam mana isteri redha dengan keadaan suaminya, itu terserah pada isteri tu sendiri. Tapi suami kena jalankan tanggungjawab sebaiknya. Tunjukkan effort tu.

Please jangan culas. Jangan ambik kesempatan. Nafkah isteri bukan duit yang korang bagi untuk beli susu anak, beli jajan, beli barang dapur. Bukan. Duit nafkah adalah duit untuk isteri pakai bagi kegunaan sendiri. Misalnya isteri simpan untuk beli gelang emas. Haaaa gitu.

Suami CikYam takde gaji tetap. Duit dia dapat tiap hari hasil niaga burger. So lepas tolak kos barang mentah dan duit gaji hari dia, dia selit la sikit kat benda alah ni sebagai duit jajan CikYam.

IKLAN

Tiap hari kujeling. Syok tengok makin lama makin nak penuh sampai hujung bulan. Dulu CikYam tak amalkan benda ni. Selalu Cik Abang bagi cash time CikYam nak gi keje. Best macam ni sebab nampak duit masuk tiap hari. Macam nak main tikam-tikam pun ada. Haha.

CikYam dengan cara CikYam. Orang lain CikYam tak tau. CikYam just jadi diri sendiri. Ginilah CikYam. Rumahtangga masing-masing kan?

Nasihat CikYam, isteri kena tahu hak, suami kena usaha tunai tanggungjawab. ?

Kredit: Maryam Elyas