Sejak kecil lagi kita dididik oleh ibu bapa untuk menabung. Oleh sebab itu, adanya tabung duit syiling semasa kecil.

Apabila sudah bekerja, ia sudah pasti menjadi amalan yang biasa. Namun nak menyimpan sebenarnya ada tekniknya. Dengan kata lain kena ada perancangan.

Bagi yang bekerja terutama ‘fresh Graduate’ walaupun gaji sedikit, jangan jadikan ia halangan untuk menyimpan.

Sebagaimana perkongsian oleh perunding kewangan ini, bahawa ‘fresh Graduate’ boleh menyimpan sehingga RM50,000 jika betul caranya.

Nak tahu caranya, ikuti perkongsian ini.

1. Fresh graduate yang baru mula kerja tu, awal-awal lagi dah kena rancang simpan 50% daripada gaji tau. Kalau tak mampu 50%, buat 30% pun boleh, 10% pun takpa.

2. Gaji RM2,000 simpan RM1,000 (50%). Konsisten buat 3 tahun, dah ada RM36,000 dalam simpanan. Kalau kau buat, kau dapat. Tak buat, tengok je orang lain buat.

3. Iya, memang tak mudah nak simpan RM1,000 dengan gaji RM2,000. Tapi kalau matlamat jelas, susah pun kau sanggup. Kalau gaji RM4,000 lagilah senang nak simpan RM1,000 kan. Takda matlamat kehidupan? Baca artikel ni sampai habis.

4. Dengan simpanan banyak tu, banyak benda anda boleh capai muda-muda ni. Yang penting, kena mulakan simpanan tu. Lambat kau mula, lambatlah merasa kesannya.

5. Dengan RM36,000 tu, kau boleh jadi modal beli rumah harga RM200,000. Ataupun 2 rumah yang berharga RM100,000 setiap satu. Memang cukup sangatlah.

6. Ataupun lagi bijak, buat sijil ASB Financing RM185,000 untuk tempoh pembiayaan 30 tahun dengan ansuran bulanan RM1,000. Tapi bukanlah kau kena bayar sampai 30 tahun. Takpa. Teruskan membaca.

7. Andaikan purata dividen diumumkan 7.00%. Contoh lepas 3 tahun, tunai keseluruhan yang kau dapat adalah RM50,000. Kaya wei. Kaya! Kali pertama pegang duit banyak.

8. Err. Okaylah tu kan. RM50K – RM36K = RM14K. Untung RM14K berbanding simpanan cara biasa. Tak faham pasal ASB Financing, boleh pm saya.

9. Dengan RM50K tu, boleh jadi modal beli rumah harga RM300K. Atau dua buah rumah berharga RM150K setiap satu. Saya dah kirakan, anda layak. Jangan risau.

IKLAN

10. Lepas beli dua rumah tu, bolehlah anda beli kereta dan silalah kahwin. Dah sesuai sangat dah tu. Rumah tu tak payah risau, penyewa boleh bayarkan.

11. Beli rumah pertama subsale ke, lelong ke, undercon ke. Kalau kau faham strateginya, ada ilmu yang sepatutnya, semua boleh buat untung. Modal pun dah ada, kan.

12. Mula kerja umur 23 tahun. Tiga tahun kemudian umur 26 tahun dah ada dua rumah, kereta dan dah berkahwin. Lengkap sangat dah tu. Lepas tu, belilah rumah lagi dan lagi sampai bosan.

NOTA 1: Ini adalah kiraan secara kasar untuk memudahkan pemahaman. Ia dikongsikan secara umum. Jadi, sesuaikanlah dengan situasi dan tahap kewangan masing-masing. Nak layan ASB Financing ni selama 5 tahun pun boleh. Nanti dapat dalam RM90K.
NOTA 2: Kiraan berdasarkan kadar keuntungan bank 5.05% (kadar promosi) dan dividen 7% setahun purata.

Sumber: Harith Faisal

IKLAN

 

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM20.00 sahaja terhad untuk 30 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club