Sejak pandemik Covid-19 yang melanda seluruh dunia termasuk Malaysia telah memberi impak kepada ekonomi, sosial dan emosi.

Virus bahaya ini menyebabkan kerajaan mengadakan Prosedur Operasi Standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi mengelak kes jangkitan semakin meningkat.

Lantaran itu telah mengubah corak kehidupan pelbagai lapisan masyarakat termasuk golongan kanak-kanak.

Sudah pastinya kanak-kanak yang sedang membesar dan aktif tidak dapat lagi bebas bergerak dan ‘terkurung’ di rumah.

Hati ibu ayah mana yang tidak sedih melihat anak selama ini setiap hujung minggu akan dibawa berjalan-jalan santai bersama keluarga.

Patut kepada arahan kerajaan, pastinya setiap keluarga punya kreativiti tersendiri untuk memastikan keluarga kekal ceria walaupun kekal di rumah.

Menarik dengan cara keluarga ini apabila didapati telah membina sebuah mini cafe di dalam rumah buat anak tersayang.

Hanya mengunakan bahan yang murah dengan modal yang rendah, bapa ini dapat menghasilkan ruang permainan baru untuk anak. Seronok anak dapat bermain sambil melakukan aktiviti di dalamnya.

Dalam pada itu, warganet memberi pujian atas usaha ibu bapa ini yang ingin memberikan keceriaan buat anak.

Seterusnya ikuti perkongsian ini menerusi facebook milik Alya Maryam.

First time bertukang. Nak pergi taman tak boleh, pergi indoor playground jauh sekali.

Jadi kita cuba buat cubby playhouse dalam rumah. Bermodalkan rm300++ ;
pine wood 1×1(8ft), pine wood 1×2(8ft), plywood 4x 8ft, cat seamaster 5L
undercoat 1L dan wood filler.

Ruang aktiviti anak-anak, lebih selamat. 

IKLAN

Sumber: Alya Maryam

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520