Pemergian penyanyi Siti Sarah Raisuddin nyata memberikan impak kepada ramai orang. Ia termasuk sikapnya yang begitu menyantuni suaminya.

Tular cara arwah pernah pakaikan suami stokin dan kasut sebelum Shuib pergi kerja beberapa tahun lalu.

Cerminan yang baik itu menunjukkan arwah mendapat layanan yang baik daripada suaminyaa jua.

Namun semua itu adalah simbolik betapa arwah Siti Sarah begitu menghormati suaminya atas kebaikkan yang diberikan kepadanya.

Namun mungkin ada suami terlepas pandang, adakah mereka sendiri melayan isteri umpama bidadari.

Suami inginkan isteri menghormatinya, apakah suami menghormati perasaan isteri. Begitulah layanan dan sebagainya yang merangkumi perhubungan suami isteri. Dengan kata mudah, hubugan suami isteri ini saling melengkapi antara satu sama lain.

Sebagaimana dengan perkongsian ini yang begitu mendalam mengenai hubungan suami isteri.

Dari balik kerja sampailah masa waktu makan malam, saya dengan orang rumah asyik bersembang sembang tentang pemergian Allahyarhamah Siti Sarah Raisuddin yang menggemparkan seluruh negara. Sedih dan pilu mengenangkan anak anaknya yang masih kecil.
Dalam kedukaaan, hati terubat mendengar banyaknya kebaikan yang dilakukan arwah sewaktu hidupnya. Bab hijrah, perlahan lahan beliau berubah dan menjaga aurat. Kalau perasan, arwah kerap memakai tudung labuh dan bertelekung sahaja sejak akhir akhir ini.
Bab bersedekah pula, inilah yang mahsyur. Korban seekor lembu yang bernilai belasan ribu di Palestin, sedekahnya yang banyak pada orang yang memerlukan, sedekah subuh dan malah banyak lagi kebaikan arwah yang diluahkan orang yang rapat dan jauh dengan arwah. Itu yang kita tahu, yang tak tahu kami percaya banyak lagi.
Tetapi, dalam banyaknya kebaikan arwah, kami paling kagum tentang arwah yang dikatakan banyak berkhidmat kepada keluarga. Ini diakui Shuaib sendiri dalam live nya semalam.
Istiqomah Dalam Amalan
Kau bayangkan, arwah ni dikatakan istiqomah bangun awal pagi. Solat tahajud hingga dapat solat qabliah Subuh.
Selesai Solat Subuh, bingkas pula masak, siapkan kelengkapan pakaian suami hantar sampai ke pintu, siap pakaikan stokin lagi. Allahu.
Sangat tingginya khidmat beliau, berkhidmat hingga akhir hayat dan menghadiahkan Shuaib, seorang anak lagi yang diberikan nama Ayyash Affan. Dan akhirnya arwah dijemput Allah SWT tepat jam 05.13 pagi. Waktu yang sama lebih kurang beliau bangun setiap pagi untuk solat dan berkhidmat untuk keluarga.
Allahu.
Ini bukan amalan yang biasa biasa kawan. Seorang isteri itu, jika menjaga solat dan puasa yang wajib, dan berkhidmat kepada suami, itulah asbab syurga buatnya. Khidmat yang baik itulah yang akan dikenang kenang dan menjadi asbab redha seorang suami.
Benarlah. Ramai yang berkata kematian Allahyarhamah merupakan kematian yang menghidupkan ramainya jiwa.
Kau tahu kawan,
Siti Sarah telah mengajarkan kita bahawa kehidupan ini amatlah singkat, dan sebaik baik perkara isilah ia dengan amal kebaikan terhadap ahli keluarga dan ummat. Demikian contoh yang telah ditunjukkan Nabi SAW dan para Sahabat baginda. Tinggal kita ikuti sahaja jalan itu sampailah destinasi syurga kelak. Insya-Allah.
Kawan kawan, sama sama kita teruskan berdoa semoga Allahyarhamah diampunkan Allah SWT, diterima amalnya dan ditempatkan bersama mereka yang yang beriman dan beramal soleh. Semoga kita juga diberikan kesudahan yang baik semasa maut tiba kelak.
Amin ya Allah.
Di sebalik kejayaan seorang suami, di sana berdirinya seorang wanita yang setia disisinya. Di sebalik kejayaan seorang isteri masuk ke syurga, disana asbab adanya redha seorang suami.
Sumber: Anas Jamaluddin

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520