Ramai yang suka menanam pelbagai jenis tanaman seperti sayur-sayuran,buah-buahan dan pokok bunga.

Tidak kisahlah apa jua tanaman, namun teknik untuk memastikan pokok subur kena tahu.

Salah satunya menggunakan kulit telur. Nak tahu cara yang betul untuk menghasilan bahan ini, ikuti perkongsian oleh pengguna facebook ini, Cikwan Redzuan Jelani  di group Berkebun D Rumah.

12-14 papan kulit telur boleh mghasilkan sekilo tepung calcium…bergantung pada gred/ ketebalan cengkerang…tapi tak kisahlah..sbb itu anggaran kasar je.

 Ada yang pecahkan cengkerang td..terus letak dlm pasu..untuk pokok orkid…boleh je..xjd masalah pun. Cuma penguraian semulajadi cengkerang td amik masa yang agak lama…saya pernah buat eksperiment cara macam tu…pch pch kn cengkerang.

Letak dalam pasu. Lapiskan dengan tanah. Buat beberapa lapisan. Tanam pokok lidah jin! Lepas setahun, pokok tumbuh dan penuh dlm pasu. Sewaktu kuarkan dr pasu…saya tengok majoriti akar membelit cengkerang tersebut!! Majoriti!!! Seolah xnak lepaskan cengkerang “ni aku punye” xleh share” gitulah keadaan akarnya…

Cara keringkan telur

Yg terbaik caranya….

1.Jemur cengkerang telur tadi smpi bebetul kering!
2.Kulit berubah warna dr coklat keputihan…!
3.Bila dah kering..kulit akn lebih rapuh! Dan sng untuk dipecahkan!! Ramas ramas je…krap krup krap
4.Kalau kuantiti skit boleh tumbuk je dgn lesung batu…klu kuantiti bnyk kna guna pengisar!! Pengisar kering…klu ada yg heavy duty lg baikkk…
5. Kisarlah smpi jd tepung…halus mulus…masukkan dlm bekas..tulis nama dia..”calcium pokok” simpn dlm stor kebun…takut ltk kat dapur org ingt tu tepung gandum…nayaaa

IKLAN

Cara guna ada 2 kaedah!

1-tabur terus ke tanah/ campurkan dgn tanah semaian…
2-campur dgn air hujan/EM yg diperbuat dr buah buahan…/sayuran dan peram sekurangnya 2 minggu dalam bekas yang bertutup.

Sebelum guna., kacau sebatian dan tapis.. Amik air baja ni td. 10 ml dicampur dgn 1l air. Siram kat pokok, 2 tahun diperlukan untuk cengkerang ni terhurai sepenuhnya ye sedare…tu klu x topup…klu selalu topup…xkn hbis la stok baja calcium sedare ni smpi bbila selagi bertani.

IKLAN

Dengan kenaikan kos input pertanian hmpir 200% skrg ni…kna ada alternatif lain untuk jimatkan kos!!

Semoga bermanfaat.

Sumber: Cikwan Redzuan Jelani

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club