Adakah anda sekeluarga teringin hendak menjamah kuih tepung pelita ketika berbuka puasa? Apa kata kali ini anda mencuba untuk membuatnya sendiri dengan menggunakan resipi yang dikongsikan ini.

Jika tidak tahu membuat kelongsongnya, itu tiada masalah. Jadikan sahaja bekas makanan untuk menggantikannya kelongsobg tersebut. Pun begitu,  mengekalkan keaslian rasanya jangan lupa alaskan bekas makanan tersebut dengan daun pisang agar beraroma.

Jadi tunggu apa lagi, jom cuba resipi ini.


Kuih Limas kuih tradisi negeri Perak..
Ada yang panggil tepung pelita dan juga sampan tp yg membezakan Kuih Limas Perak adalah kuih ni menggunakan tepung gandum sahaja.


Rasanya yang lemak²,manis², berair dan lembut sahaja membuatkan para penggemarnya jatuh cinta termasuk akak..hihi

Sini akak sertakan resepi kot² ada yg teringin nak mencuba buat sendiri..jika takde daun pisang atau tak tahu nk buat kelongsong atau nak lebih mudah dan jimat masa bole guna bekas plastik dilapik daun pisang ye..

KUIH LIMAS PERAK
Lapisan Bawah:
✓2 cawan santan cair
✓1 1/2cawan jus air pandan
✓4 sudu besar gula pasir
✓1 1/4 cawan tepung gandum tambah 1 sudu besar tpg lagi.(ni ngam2 cantik)
✓sedikit pewarna hijau
(Campurkan semua bahan dan kacau sebati kemudian tapiskan.)

Lapisan Atas:
✓2 1/2 cawan santan pekat
✓3/4 cawan tepung gandum
✓1 sudu teh garam
(Campurkan semua bahan dan kacau rata.tapiskan dan ketepikan.jika santan agak pekat bole kurangkan sukatan tpg jadikan 1/2 cawan.akak guna santan yg diperah dari sebiji kelapa.so kat sini kita kena pandai2 adjust sb santan yg kita guna kdg2 tak sama kepekatannya.kuih Limas asli mmg kepalanya agak lembut ye..)

IKLAN

Bahan lain:
✓kelongsong daun pisang@bekas plastik
✓gula secukupnya.

CARA²:


✓panaskan kukusan dan susun kelongsong dan isi 1 sudu besar gula(akak letak lebih Sb nk berair mcm rajah)

IKLAN


✓bila air dh mendidih masukkan lapisan bawah yg hijau tu dan kukus dlm 12 minit dgn api sederhana.bila dh masak sejukkan sebentar supaya bila letak yg lapisan atas dia takkan bercampur.


✓dah sejuk sikit masukkan pulak lapisan atas.akak tuang guna senduk perlahan2 dan kukus juga 10-12 minit api sederhana.dah masak tutup api.siap dihidang ketika suam atau pun sejukkan didalam peti ais.

Tips:
✓mengukus dgn api sederhana saja utk dptkan permukaan yg cantik
✓sejukkan lapisan bawah dulu supaya tak bercampur adunan sb kuih ni agak lembut.
✓balut tudung pengukus supaya air tak jatuh
✓saya guna santan fresh
✓sebelum tuang adunan kena kacau dulu ye

sumber : Noriza Jaja via MAHN