Lama tidak mendengar cerita mengenai ratu irama malaysia kita, Noraniza Idris. Rupa-rupanya dia baru sahaja mendapat menantu sulung.

Berkongsi majlis pernikahan anak sulungnya, Aliff Haiqal menerusi laman instagramnya, Noraniza Idris memuat naik beberapa keping gambar.

Namun yang lebih menjadi perhatian adalah nukilan yang ditujukan buat anak sulungnya itu cukup sebak dan terharu bila dibaca.


Aliff anakku, ini catatan ibu utkmu anakku,

Pertama kali mdengar tangismu, hilang segala kesakitan melahirkanmu.

Maka bermulalah tawa tangis mama penuh rasa keibuan.

Masa berlalu pantas dan kini mama menyaksikan alif berdiri depan pintu gerbang kehidupan baru. Bgai bicara luqman al hakim dlm surah luqman dlm al Quran, hidup umpama laut. Dlm nya x terduga, isinya penuh pancaroba.

Alif anakku, kau adalah ketua keluarga maka bimbinglah isterimu, bakal ibu kpd anak2mu. Hormati mertuamu, ipar dan saudara semendamu dan. Keluargamu sendiri.

Jika duka yg kau jumpa, kembalilah kpda Allah.
Jika suka yg kau jumpa, bersyukurlah.

Doa sentiasa mengiringimu Aliff.

Maafkan kerana mama bukanlah mama yg sempurna utkmu.

Sesungguhnya, sedari awal telah mama halalkan segala urusanmu .. teruskanlah perjalanan mu dengan tenang dan penuh kasih sayang. 
Mama , uncle , papa , umi sentiasa menyayangi mu anakku.. @aliffh23@ezza.nafiesha .
@faridahabdrahman188 
Terima kasih nukilan indah bonda tersayang @rahimahmudajb

View this post on Instagram

Aliff anakku, ini catatan ibu utkmu anakku, Pertama kali mdengar tangismu, hilang segala kesakitan melahirkanmu. Maka bermulalah tawa tangis mama penuh rasa keibuan. Masa berlalu pantas dan kini mama menyaksikan alif berdiri depan pintu gerbang kehidupan baru. Bgai bicara luqman al hakim dlm surah luqman dlm al Quran, hidup umpama laut. Dlm nya x terduga, isinya penuh pancaroba. Alif anakku, kau adalah ketua keluarga maka bimbinglah isterimu, bakal ibu kpd anak2mu. Hormati mertuamu, ipar dan saudara semendamu dan. Keluargamu sendiri. Jika duka yg kau jumpa, kembalilah kpda Allah. Jika suka yg kau jumpa, bersyukurlah. Doa sentiasa mengiringimu Aliff. Maafkan kerana mama bukanlah mama yg sempurna utkmu. Sesungguhnya, sedari awal telah mama halalkan segala urusanmu .. teruskanlah perjalanan mu dengan tenang dan penuh kasih sayang. Mama , uncle , papa , umi sentiasa menyayangi mu anakku.. @aliffh23 @ezza.nafiesha . @faridahabdrahman188 Terima kasih nukilan indah bonda tersayang @rahimahmudajb

A post shared by Noraniza Idris (@noraniza_idris) on

IKLAN

Selain itu, Noraniza turut berkongsi kisah bagaimana dia boleh mengambil keputusan untuk berhijab gara-gara teguran anak sulungnya itu.

KISAH ALIFF HAIQAL MASA KECIL
“Sejak lahir alif akan ditidurkan atas dada papanya.. kata org tua2, kalau nak bagi anak kenang org tuanya kena tidokan atas dada.. ternyata @aliffh23 ni memang #copycat apa papa dia buat. Suka tiru . Sehingga papa dia berdehem sambil tgk tv pun dia akan ikut.. sebab papa buat. Itu lah anak. Bila org tua dia jd idola. .

“Kisah @aliffh23 masa kecik paling nakal dan suka protect kawan2 kena buli. Sampai satu hari, dia tanya mama, bila mama nak pakai tudung, berdosa mama , aurat tu ma aurat tu.. kata2 dia menyebabkan sy pegang tekad cukup usia sy 40 sy berhijab. Syukur alhamdulillah dah lebih 8 tahun sy berhijab. .

“Satu lg kisah @aliffh23 , dia sedih sebab tak boleh sebut R dan pelat. Utk atasi masalah sedihnya, sy layan. Sy latih dia gulungkan lidah sambil bunyikan “rrrrrr..” selagi tak letih. Sy latih dia setetrusnya sebut “rrrrrraaaaaa” . Nak tau , sampai sekarang bila dia sebut oerkataan2 yg ada bermula dengan R , sentiasa didengar jelas dan huruf r pasti ditekan sedikit .

Menurut Noraniza Idris, setiap satu kenangan bersama anak sulungnya itu tetap segar diingatan dan tidak akan pernah padam sehingga ke akhir hayat.

IKLAN

“Satu lg kisah @aliffh23 masa kecik, yg paling comel, air liur dia selalu meleleh sampai umur 5 bulan. Dulu masa nak bersalinkan @aliffh23 , sementara nak ke klinik , sy lalu kat kedai kuih pau masakan restoran cina . Sy nak juga pau tu bau menyelerakan tapi disebabkan was was, jd sy ambil bau je. Tak lah makan. Mak kata ini lah sebabnya anak sy meleleh air liur.. wallahualam.. ???

Kenangan terindah bersama anak mama takkan padam dlm ingatan mama hingga akhir hayat. @ezza.nafiesha terima kasih jaga @aliffh23 baik2 ya nak.. tq @faridahabdrahman188 ibu yg baik kepada anak menantu sy yg baik. @fee_haiqal kawin nanti mama keluarkan kisah @fee_haiqal pula ye nak.. 

View this post on Instagram

KISAH ALIFF HAIQAL MASA KECIL Sejak lahir alif akan ditidurkan atas dada papanya.. kata org tua2, kalau nak bagi anak kenang org tuanya kena tidokan atas dada.. ternyata @aliffh23 ni memang #copycat apa papa dia buat. Suka tiru . Sehingga papa dia berdehem sambil tgk tv pun dia akan ikut.. sebab papa buat. Itu lah anak. Bila org tua dia jd idola. . Kisah @aliffh23 masa kecik paling nakal dan suka protect kawan2 kena buli. Sampai satu hari, dia tanya mama, bila mama nak pakai tudung, berdosa mama , aurat tu ma aurat tu.. kata2 dia menyebabkan sy pegang tekad cukup usia sy 40 sy berhijab. Syukur alhamdulillah dah lebih 8 tahun sy berhijab. . Satu lg kisah @aliffh23 , dia sedih sebab tak boleh sebut R dan pelat. Utk atasi masalah sedihnya, sy layan. Sy latih dia gulungkan lidah sambil bunyikan “rrrrrr..” selagi tak letih. Sy latih dia setetrusnya sebut “rrrrrraaaaaa” . Nak tau , sampai sekarang bila dia sebut oerkataan2 yg ada bermula dengan R , sentiasa didengar jelas dan huruf r pasti ditekan sedikit . . Satu lg kisah @aliffh23 masa kecik, yg paling comel, air liur dia selalu meleleh sampai umur 5 bulan. Dulu masa nak bersalinkan @aliffh23 , sementara nak ke klinik , sy lalu kat kedai kuih pau masakan restoran cina . Sy nak juga pau tu bau menyelerakan tapi disebabkan was was, jd sy ambil bau je. Tak lah makan. Mak kata ini lah sebabnya anak sy meleleh air liur.. wallahualam.. ??? . Kenangan terindah bersama anak mama takkan padam dlm ingatan mama hingga akhir hayat. @ezza.nafiesha terima kasih jaga @aliffh23 baik2 ya nak.. tq @faridahabdrahman188 ibu yg baik kepada anak menantu sy yg baik. . @fee_haiqal kawin nanti mama keluarkan kisah @fee_haiqal pula ye nak.. . #mamasayangkamu #aliffxezza #feehaiqal @fadzleesufri @fahmiesufri @ndjemba #haizal

A post shared by Noraniza Idris (@noraniza_idris) on

Selain throwback kisah bersama anaknya, Noraniza Idris turut memuat naik bait-bait kata dan pesanan buat menantu sulungnya itu.

Selamat pengantin baru Aliff Haiqal dan Ezza Nafiesha. Semoga kekal sehingga ke hujung nyawa.

Sumber: IG noraniza_idris