Setiap kali nak masak, ayam yang telah beku di dalam peti ais mengambil masa yang lama untuk defrost.

Selain rendam dalam bekas aluminium, ada cara lain yang cepat untuk lembutkan ayam. Tak perlu rendam lama-lama

Nak tahu caranya, jom ikuti Rose Afifi menerusi akaun TikToknya. Memang berbaloi ikut caranya. Mudah dan cepat nak masak hidangan berasaskan lauk ayam.

BEGINI CARANYA

1. Cuci Ayam Sehingga Bersih


Sebelum simpan ayam ke dalam bekas, korang kena cuci dulu bersih-bersih ayam tersebut dan toskan dia masukkan dalam besen atau sebarang bekas agar dia tidak terlalu berair.

2. Kertas Pembalut Makanan


Selepas dah cuci bersih dan tos, korang boleh ambil kertas pembalut makanan yang berwarna coklat ni! Kertas ni ada dua permukaan tau, pastikan korang ambil yang bahagian luar, bahagian yang licin ada plastik untuk alaskan dalam bekas.

3. Susun Dalam Bekas


Okay selepas dah ambil pembalut tu, korang lipat dua pembalut tu dan masukkan dalam satu tupperware atau sebarang bekas yang boleh isi bilangan ayam yang dah dicuci. Susun semua ayam atas pembalut makanan tu!

 

4. Lapikkan Kertas Atas Ayam

IKLAN


Lepas dah penuh satu lapisan, korang ulang balik langkah yang sama dan letakkan pembalut makanan yang baru atas ayam. Susun ayam yang lain di atas ayam tersebut untuk elakkan ayam-ayam itu melekat sesama sendiri.

5. Tutup Bekas, Simpan!


Lepas bekas yang korang gunakan tu dah penuh, tutup bekas tersebut dan simpan dalam peti ais! Korang mesti gembira sebab ayam-ayam tadi tak akan melekat dan dah tak perlu nak rendam semua sekali bila nak masak.

Bila dah beku, korang keluarkan je ayam tu dengan pembalut makanan sekali. Bila ikut langkah-langkah ni, korang boleh masak ayam dengan kauntiti yang sikit dan tak perlu nak rendam semua sekali banyak.

IKLAN

Cantik je kan ayam tu? Tak melekat dan akan memudahkan kerja di dapur! Jangan lupa tau korang cuba langkah-langkah ni dan bagitahu semua sanak-saudara tips yang sangat berguna untuk jimatkan masa para ibu dan wanita bekerjaya di luar sana! Selamat mencuba!

Sumber: TikTok Roseaffi

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club