Kenaikan gaji dan terima bonus adalah perkara yang selalu ditunggu-tunggu setiap tahun buat sesiapa pun yang berkerja.

Berkira-kira berapa anggaran yang bakal diperoleh, sudah tentu sudah terbayang macam-macan ingin dilakukan dengan sejumlah wang tersebut.

Tidak mahu lakukan pembaziran dan berbelanja dengan cara bermewah-mewah, ikuti saranan daripada Pakar Pengurusan Kewangan Amir Syahir. Jom semak.

Apabila Gaji Naik & Dapat Bonus

Setiap tahun pasti ada yang naik gaji kan? Tak pun dapat bonus tahunan.

Jadi, apa yang korang akan buat dengan wang bonus atapun gaji yang akan naik nanti. Rancanglah dengan baik supaya dapat dimanfatkan sepenuhnya.

A customer counts ringgit bills in denominations of 1, 50 and 100 at the service window of a money changer in Kuala Lumpur, 22 July 2005. The Malaysian ringgit was appreciating gradually in cautious trade 22 July after the Malaysian central bank responded to China’s yuan revaluation by scrapping the dollar peg in favour of a managed float. AFP PHOTO/TENGKU BAHAR

Bila gaji naik ataupun dapat bonus;

1. Sayangi kereta lama jika masih elok, bukannya terus tukar kereta baharu.

2. Belikan rumah untuk orang rumah bukannya tambah orang rumah lagi satu.

3. Selesaikan hutang jahat dulu, bukannya cipta hutang jahat yang baharu.

4. Belajar menabung bagi cukup dana kecemasan 6 bulan dulu, bukannya menabung untuk beli Iphone 11 Max Pro.

5. Jangan tambah atau tukar apa-apa dalam rumah jika masih elok dan baharu.

IKLAN

6. Buat perlindungan takaful untuk isteri dan anak sebagai tanda kasih sayang sebagai ayah dan suami.

7. Belikan beras wangi yang berkualiti untuk keluarga, bukannya tukar sport rim kereta.

8. Belanja ibu bapa dan keluarga makan di luar untuk hiburkan hati mereka, bukannya pergi beli jam berjenama untuk menunjuk-nunjuk kepada rakan pejabat.

9. Belikan isteri cincin dan rantai emas sebagai tanda berterima kasih kerana siapkan sarapan dan pakaian kerja kita. Bukannya tukar tayar jadi kepak keluar.

10. Tambahkan nilai derma tabung masjid. Jika dulu RM1 saja apa salahnya masukkan RM10 ataupun RM20. Bukannya masih kekal derma RM1 walaupun bergaji RM3000.

IKLAN

 

Gunakan bonus dan gaji yang naik dengan sebaik-sebaiknya. Mulakan menyimpan 10% daripada pendapatan untuk masa hadapan.

Yang bergaji kecil, tak mengapa. Mulakan melabur di instrumen seperti Tabung Haji dan ASB. Purata dividen 6-7% akan membantu korang sedikit sebanyak dalam mengharungi zaman serba mencabar ni.

Naik gaji, cuba kekalkan gaya hidup. Tak perlu tambah komitmen hutang yang tak perlu. Binalah aset di usia muda. Bukannya duk bina liabiliti.

Gaji RM2000 berbelanja lah bawah gaji. Bukan berbelanja lebih RM2000. Ambil tahu, ambil peduli tentang kesihatan kewangan korang. Korang mampu mengubahnya.

Kaum wanita tu, dapat bonus jangan duk berlumba-lumba beli Tupperware ye. Dah penuh satu almari dah korang kumpul tu. Baik beli emas. Kah!

sumber : Amir Syahir