Bercerita tentang hobi yang boleh dilakukan bersama-sama keluarga memang banyak. Dan salah satunya adalah dengan melakukan  aktiviti bercucuk tanam di laman rumah.

Hobi ini apabila dilakukan ia boleh melibatkan seluruh ahli keluarga. Bahkan melalui bercucuk tanam ini bukan sahaja eratkan hubungan dan menariknya juga boleh mencipta lanskap indah di laman rumah.

Oleh itu, jom kita mulakan dengan menanam pokok bunga Ros dan ketahui tipnya melalui perkongsian daripada Bujang Garden ini.


CABUT BUNGA ROS , CONFORM CANTIK!

Biasa saya kalau borak dengan pelanggan mesti dorang mengadu.

“Kenapa pokok ros makcik mati ea?”
“ Saya tak pandai la jaga ros encik bujang”
“ Manjung ni panas , mana laa boleh jaga ros”

Tapi..

“Saya tak boleh la tengok ros ni, walaupon mati mesti makcik beli lagi”
“Tapi takut mati lagi”

Tulah yang selalu saya dengar.. kesian saya.

Kalau saya ajar , apa kata korang? Nak??

Secara mudah nya ingat 5 benda ni! Ingat CABUT ros kome.

IKLAN

1. CAHAYA
– letak tengah panas acik yong, sape ngajo ros letak bawah bumbung tu memang ajaran Sesat.

2. AIR
– Toksah le siram sampai banjioor, siram sehati sekali udoh le. Ros ni bukan pokok air. Ate kalau dah siram sampai banjir mane maunye bernafas akor die. LEMAS kawan.

3. BAJA
– cari baja untuk bunga ros, jangan pakai baja merah juai kedai rm2 tu. Atee nak bunga cantik , baja pon berkire mane jadi.
– lagi satu kulit telur, perut ikan bilis pon tanam je bagi kat pokok ros kita tu.

IKLAN

4. UBAT
– haaa ni paling penting, banyak orang berkira tak mahu beli ubat untuk ros. Nak ros cantik tapi tak spray ubat bunuh penyakit dia memang x jadi.
– nak beli ubat jangan la beli kat kedai nurseri sebarangan. Bukan semua orang nurseri pandai pasal ros. Dulu zaman bujang tak pandai jaga ros, ade ke apek nursery tu bagi racun malathion tu. Sampai ke sudah xmau elok bunga teman. Mane nak beli?? Bujanb Garden leee.

5. TANAH
– Ros ni nak tanah peroi tapi simpan air. Jangan pakai tanah banyak sabut je. Campor sekali tanah bakar merah tu.
– gembur seminggu sekali.

Haaa cukup laa ingat CABUT ni dulu ye.
Selamat berkebun.

Sumber : Bujang Garden