Setiap orang punya cara tersendiri ketika menyiang ikan. Bagi puan da Abe Wa ada cara untuk siang ikan tongkol terutama dibahagian ekornya. Tip yang diberikan ini katanya dikongsikan sendiri bekas mentuanya.

Menurut Ida, di dalam ikan tongkol berkenaan terdapat cacing yang boleh mengundang masalah kesihatan. Justeru, perlu menggunakan teknik yang betul untuk menyiangnya agar tidak berlaku sebarang implikasi.

Gmmabar hiasan: Sumber internet

Maaf lari tajuk..ni bukan masak apa tak jadi hari ini..
Tapi nak share sesuatu ..
Ex Mil sy pernah ajar..KLU beli ikan tongkol..(ikan ayor panggilan d tempat sy)..kena buang dia punye ekor..kena pakai kain tuk pulas sampai habis.(KLU ikan tongkol besar) lepas tu tarik..nnt dia akan kuar macam ni.
Sy xtau betul ke x..kata ex mil..yg macam cacing 4 ekor tu la bisa dia..sampai sekarang KLU bli ikan ni sy akn pulas ekor n kuarkan benda ni..KLU ikan kecik tarik pakai tgn je KLU besar..kena lapik NGN kain sbb ekor dia tu tajam..

IKLAN


Maaf sy hanya mencelah..nk share sesuatu..mana tau berguna untuk awak2 yg ada masalah resdung n gatal2..sbb yg ada resdung jarang nk makan ikan ni..mana tau lepas ni ok je bila makan ikan tongkol bila awak siang ekor cam ni..
Ok jgn kecam sy…

IKLAN

Pandangan Ida tersebut turut dipersetujui warganet yang lain.

Ayu Imah Saya pun dh buat macm ni…lps kwn saya ajar saya caea siang ikan ayo ni…memang ada kelainan masa buang dgn x buang..
Siti Noor Bayani Betul.. mak sy pn ajar benda yg sama.. Alhamdulillah.. x prnh rs gatal klu mkn ikan n..
Supina Saupi Nenek saya selalu buat mcm ni.
Annys Lutzka Yes utk ilangkan gatal mmg buang benda tu sesetengah org xley mkn ikan tu sbb gatal so dekat ekor tu kene pulas buang isi kat ekor
Dms Hanie Trw pusing je ekor ikan tu lpas tu tarik..itu biso ikn tongkol duk dekt ekor
Dzurainy Ibrahim Dari kecil dah tahu, sbb tolong mak n nenek di dapur siang ikan …hilangkan gatal, isi lembut…sy resdung makan…alhamdulillah ok je..
Bin Saian Mohamad Betul la tu bisa dia cuma kalau mkn gatal2 je bagi yg ada alahan..