Rumah kalau tidak dihias dengan bunga hiasan tentu nampak kaku dan kurang berseri, betul bukan?

Apatah lagi menyambut Syawal yang tidak lama lagi akan dirai. Kalau boleh, kita semua mahukan rumah terhias indah.

Walau sedia maklum tiada tetamu yang bertandang ke rumah kita, namun bila dihias cantik dan kemas boleh buatkan kita sekeluarga merasai kemeriahan beraya dengan mood dekorasi baharu.

Oleh itu, memberi keserian pada ruang kediaman, apa kata kali ini mencuba menyuntik keindahan ruang dengan sentuhan DIY gubahan bunga sabun.

Bunga sabun ini nampak sangat cantik dan bahan-bahan yang digunakan juga tidaklah sukar.

Nak tahu lanjut, ini bahan yang perlu ada. Jom semak.


Memang tak pandai nak buat bunga sabun.. Tapi bila dah tengok kat group ni ramai yang buat.. Dan lawa² semuanya.. Terus rasa nak buat jugak².. Sentuhan pertama.. Boleh laa… Hehe

bahan-bahan:
Tepung jagung-tak sampai setengah cawan.. Saya tabur² je..
Gam-1 sudu besar
Sabun-seketoi
Air panas-hanya sedikit sahaja.. Haaa ramas² dengan tangan..

Tepung jagung tak yah banyak.. Ada yang guna sampai 1cawan.. Air pun sikit sahaja.. Masa tuang tu ramas2.. Kalau macam tak cukup air ramas jugak.. Sebab air sikit pun dah cukup..

Tapi kalau macam terlampau sikit nak tambah air hanya sedikit je ye sis..

IKLAN

Ekstra tip

Lagi 1 masa nak bentuk, sambil-sambil celup jari kat minyak.. Minyak Jonhson pn boleh.. Baru nampk licin dan senang bentuk..

IKLAN

Kekal berkilat

Bunga warna peach tu sabun jenama harmoni lepas buat saya sapu minyak rambut..haha.. Tp tak kekal pun kilatnya..

Yang bunga merah saya guna sabun fruitale lepas buat tak sapu minyak cuma masa nak buat je sy celup kat jari sebab senang nak bentuk.. Tapi masih berkilat..

Campur semua bahan uli sampai jadi doh, lepas tu simpan dalam bekas kedap udara biar semalaman.. Esok uli lagi dan boleh bentukkan bunga dah ye…

sumber : Izz SyilaZaini via Gubahan Bunga Cantik