Garam dan lada hitam bukan sahaja bermanfaat di dalam makanan, malah membantu membuang toksik dalam badan. Itu petua yang dikongsikan oleh penyampai radio Sinar, Abby Fana baru-baru ini.
Menurutnya lagi, selain baik untuk membuang toksik, ramuan yang sudah tersedia di dalam rumah dan baru diamalkannya itu juga berupaya untuk merawat strok.

Sebelum tidoq…k.bed nk pijak2 garam kasaq & lada hitam ni…sekurang2nya 5 min…@ustazhanafiah kata petua ni elok utk buang toksik2 dlm badan & juga baguih utk mereka yg mengalami stroke. K.bed nak buat video demonstrasi ttp memandangkan ia melibatkan bhg kaki maka kita tunjuk gambaq jer naaa. Mlm ni merupakan sesi kali ke 2…
Bahan2 :
2 kg garam kasar
100 g lada hitam
#naksihatdengarnasihat
#sembangsinar
#allaura_by_abbyfana,” kongsi Abby menerusi akaun Instagramnya.

Perkongsian Abby itu mendapat perhatian ramai yang mahu mencuba sendiri di rumah.

IKLAN

“Sepupu saya strok sebelah kanan. Dia pun buat macam ni. Alhamdulillah.. Beransur pulih tangan kanannya dapat digerakkan semula dengan sendiri,” tulis @maisarahassan.

Malah, ada yang berpendapat kaedah yang sama boleh menghalau gangguan jin.

IKLAN

“Lepas tu tabur keliling rumah kan ‘pagar’ rumah orang kata,” saran @saraarisufy.

“Dalam perubatan Islam pun kata bagus amalkan macam ni, boleh halau jin,” tulis salah seorang pengguna.

“Ustaz saya cakap, amalkan juga minum bancuhan garam, limau nipis dan cuka untuk buang benda-benda tak elok dalam badan,” tambah pengguna lain pula.