Kalau ditanya apa ibu-ibu sedang sibuk buat sekarang, pasti jawapannya biskut raya selain menjahit baju raya bagi yang ada kemahiran tersebut.

Biskut raya memang juadah yang wajib ada setiap kali Syawal tiba. Namun bukan semua kanak-kanak menggemarinya. Ibu bernama Yatie Eimra berkongsi cara kreatif untuk menyediakan biskut buat anak-anak dengan corak Ultraman. Ibu-ibu yang lain mungkin boleh mencuba teknik ini.

Inilah yang dikatakan kisah kegigihan seorang ibu buat biskut raya comel berakhir dengan biskut marble.. ?
———————————————————————

Orang lain buat biskut raye tak sempat nak tunggu raye anak asyik makan je.. Fydh ni tak suka sangat biskut raya bagai, tapi ummi dia teringin nak buatkan jugak.. Dah buat cookies ultraman & teddy pun tetap tak layan.. Last² buat corak marble je la sebab dah frust.. Hahah ?

Bagi mengubat kekecewaan di hati.. Meh saya ajarkan cara buat biskut ultraman ni. Walaupun anak saya tak layan biskut² raye, manelah tau kot anak korang suka kan? Tak guna acuan pun, guna straw jer ?

Fancy German Potato Cookies
=========================
150°c, 15–20minit
±130 pcs (jika gunakan 1 tsp)

250 gram mentega
100 gram gula aising, diayak
Secubit garam
200 gram tepung kentang
200 gram tepung gandum
3 sudu besar susu tepung

Optional:
Choco emulco atau
1½ sb serbuk koko (untuk separuh adunan)

Cara²:
1. Pukul butter, gula aising & garam hingga separa kembang (jika whisk dengan tangan, whisk hingga gebu dalam 3-4 minit).
2. Masukkan tepung sikit demi sikit.
3. Optional – jika nak buat perisa choc, asingkan separuh adunan & tambahkan choc emulco/1½ sb serbuk koko.
3. Rehatkan adunan sekejap supaya mudah untuk dibentukkan.
4. Bentukkan adunan mengikut bentuk yang diingini.
5. Bakar pada suhu 150°c, 15-20 min bergantung pada oven masing²..

*kalau tak suka rasa susu, boleh kurangkan susu tepung 1½ sudu besar. Atau skip susu & gunakan pure butter (anchor, lurpak, scs, dsbnya)
*jika buat perisa ori je (tanpa campuran coklat), boleh kurangkan gula aising (90 gram)
*sebaik²nya gunakan pewarna dari gel untuk elak adunan terlalu lembik
*jika susah nak bentukkan, boleh masukkan adunan dalam fridge (bahagian chiller) dalam 10 minit.

 

Nota kaki ?: Ramai pulak cakap sis gigih.. ? Gigihnya cuma 80% jer.. ? Memula semangat nak buat sebab nak tarik minat anak jer.. Lepas dah bakar, dia makan seketul je & dah tak layan (buat memain pulak kepale ultraman tu) ?… Ummi dia frust & menangis tak berlagu kat bucu oven.. 20% lg semuanya jadik marble.. ? Pengajarannya, tak payah terlebih rajin nak buat biskut raye untuk anak kalau anak memang jenis yang tak suke biskut raye?

#ultramancookies
#teddycookies
#marblecookies
#fancycookies