Tidak dinafikan telur menjadi antara pilihan makanan yang bukan sahaja mudah disediakan malah mempunyai khasiatnya yang bagus untuk tubuh badan.

Bahkan menu telur juga sering menjadi hidangan pelengkap sajian nasi putih, laksa, bihun sup, mee rebus dan sebagainya.

 

 

Pun begitu,  mungkin ada yang tertanya-tanya, dalam membeli telur bagaimana tip memilih telur yang terbaik.

Menjawab persoalan ini, Doktor Mazliana Mazlan berkongsi info di akaun facebooknya untuk manfaat bersama.

Pilih telur yang baik, supaya anak dapat khasiat yang sebenar walau hanya dari sebiji telur.

  • Telur kaya dengan protein.
  • Telur naikkan kadar kolesterol baik.
  • Telur tinggi omega 3 yang bagus untuk otak dan minda anak-anak.
  • Telur ada choline yang baik buat ibu mengandung untuk perkembangan otak bayi.
  • Telur ada antioksida lutein and zeaxanthin yang baik untuk mata.

Rajin-rajinlah kita makan telur, ajak suami dan anak-anak makan telur selalu k.

3 ciri telur yang baik untuk anak;

  1. Telur dari ayam tanpa antibiotik dan hormon
  2. Telur dari ayam yang berkeliaran tak dikurung
  3. Telur yang diberi makan dari sumber makanan sebenar dan bukan GMO

Pilihan telur yang baik, penting supaya kita dapat khasiat yang optimum, penting jugak untuk kurangkan kesan alergik dari telur.

Andai kata anak korang alergik dengan telur, cuba cari telur terbaik yang ada 3 ciri ni. Ramai yang makan telur tayyib, alhamdulillah dah tak ada kesan alergik gatal-gatal.

IKLAN

Kita cuba sama-sama ya, pilih telur terbaik untuk anak-anak makan di rumah.

Sumber : Mazliana Mazlan 

Dapatkan Khind Multifunction Electric Skillet dengan diskaun RM5 apabila anda menggunakan kod KELGST5 dengan klik di sini

ARTIKEL MENARIK :Ditipu Agensi. Berhabis RM76K Nak Pergi Haji, Namun Suami Isteri Ni Terkandas Di KLIA!

IKLAN

LAGI ARTIKEL MENARIK :Ibu Ni Kongsi Pengalaman Jelajah Turki 30 Hari Guna Kereta Bersama Anak Beranak!

Baca Ini Juga :“Mahu Lihat Anak Jadi Doktor…” Lisa Selesa Tak Libatkan Anak Dalam Dunia Seni!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club

Jika berminat boleh juga sertai event lawatan ke Escape secara virtual pada 6 Ogos ini. Bukan itu sahaja, malah lagi aktiviti menatik menanti anda. Jadi jangan lepaslan peluang segera hubungi nombor yang terdapat di dalam poster di bawah.