Kalau boleh setiap pokok yang ditanam mestilah kita mengharapkan ianya akan hidup subur menghijau.

Pun begitu, mengharap sahaja tentu tidak berhasil dan lazimnya pokok akan hidup subur jika dibaja.

Menyentuh tentang baja selain boleh dibeli di nursery dan kedai-kedai tertentu, sebenarnya kita boleh hasilkan sendiri dengan cara yang paling mudah dan murah bahkan hasilnya juga tidak menghampakan.

Nak tahu detail, ini perkongsiannya daripada Eiyda Yusof. 

As salam… just nk share.. baja organik utk pokok pandan, kari, kunyit , limau purut, ketumbar dan pudina saya…

Buat baja dari perut ikan.. tapi saya ni malas nak gembur2 tanah dan tanam perut ikan tu.. jadi saya blend je sampai halus..

pastu terus jirus kat pokok2 sya…

Alhamdulillah.. pokok ketumbar br tanam 2 hari dah kluar tunas baru.. pokok pudina baru tanam semalam.. tapi pagi tadi tengok.. daun masih segar dan tak layu….

IKLAN

Begitu juga dengan perkongsian daripada Suraya Md Don yang akhirnya berjaya menanam pokok daun sup dan hidup subur bila menggunakan isi perut ikan sebagai baja tanamannya.

“Akhirnya berjaya tanam pokok sup
Bagai menatang minyak yang penuh…
#newbies”

IKLAN

“Saya tanam isi perut ikan aka taik ikan dlm tanah tuh…utk baja… Sy x guna baja apa²”

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan. Jimat pun jimat, tak perlu beli baja lain untuk suburkan tanaman yang ditanam. Selamat mencuba.

Namun jika tetap mahukan baja yang diproses boleh beli secara online di sini.

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club