Stok biskut makin berkurang? Jangan pening kepala kerana anda masih boleh sediakan kudapan ringkas untuk penuhkan stok anda semula. Popia reben adalah jawapannya.

Tengok sahaja gambar Popia Reben Viral ini pasti kita rasa teruja, inikan pula anak-anak kita. Popia berbentuk kipas atau reben ini sebenarnya dihasilkan tanpa resipi tetapi sebaliknya hanya gunakan dua bahan sahaja. Wow hebat!

Kalau bahannya hanya dua, dah tentulah kosnya pun sedikit sahaja. Sambil sediakan makan tengahari, boleh suruh anak-anak buat reben berbentuk kipas ni.

Menurut pemilik popia viral ini, Zura Zul yang berkongsi di grup Makan Apa Hari Ni (MAHN), resipi popia reben ini memang simple nak disediakan tetapi sedikit renyah. Maklumlah nak bentukkan kulit popia menjadi kipas, tentu ambil sedikit masa. Jom cuba cara yang dikongsikannya.

Simple..tapi sedikit renyah nak buat Popia Riben/bunga. Anak-anak memang suka. Laju jer deme makan..☺

Bahan:
Kulit popia
Sosej

Caranya:
1. Potong sosej. Potong agak-agak, tak nipis tak tebal.

2. Ambil straw besar dan tekap pada sosej. Buatkan lubang seperti dalam gambar.

3. Pilih kulit popia saiz kecil dan potong dua.

IKLAN

4. Lipat dan buat macam kipas.

5. Ambil sosej tadi dan masukkan di bahagian tengah kulit popia. Kembangkan dan jadikan bentuk kipas.

IKLAN

6. Panaskan minyak dan goreng kekuningan. Boleh cicah dengan sos cili, makan begitu saja pun sedap. Rangup.

 

Selamat mencuba.

 

Sumber: Zura Zul