Sesiapa sahaja dalam kehidupan ini tidak dapat lari daripada tekanan dipersekitarannya. Ia lumrah yang mesti ditempuhi.

Namun, jika tidak dapat mengawalnya, ia memberi impak kepada diri sendiri. Oleh itu, terdapat segelintir kes akibat tertekan sanggup mencederakan diri, malah ada sehingga meragut nyawa!

Hidup ini singat, kita seharunya menikmati! Usah jadikan ia bebanan hingga mengganggu hidup anda.

Sebagaimana perkongsian pakar sakit puan dan perbidanan terkenal, Datuk Dr Hamid Arshat menarik untuk kita amalkan.

Sebanyak 11 tip gaya hidup positif dan sihat mesti kita lakukan agar dapat tangani tekanan dengan mudah. Tak perlu jumpa pakar pun, lakukan sendiri aje!

11 TIP KAWAL TEKANAN


Setelah lama saya bertugas sebagai doktor dan telah merawat berbagai jenis penyakit, saya dapat merumuskan bahawa stress, (tekanan mental, emosi dan fizika)l merupakan penyebab dan pencetus utama bagi berbagai jenis penyakit, termasuk penyakit yang menyebabkam kematian mengejut, iaitu serangan jantung dan angin akhmar ( stroke ).

Saya ingin berkongsi cara-cara saya tangani stress

  1. TAWAKKAL. Saya sentiasa berdoa kpd Allah agar terus dikurniakan kesihatan kekuatan tubuh.

Saya tawakkal kpd Allah sambil berusaha menangi stress. Saya redha dengan ketentuan Allah.

  1. REDHA. Apabila ditimpa musibah, saya anggap sebagai ujian Allah keatas keimanan saya.

Kita datang dari Allah dan akhirnya akan kembali kepadaNya.

Saya cuba sabar dan melakukan solat serta mohon pertolongan Allah.

  1. SABAR. Apabila kehilangan duit sebab ditipu, dicuri, diperas ugut, atau tercicir sebab lalai, saya cuba tahan sedih dan marah. Saya anggap duit itu sudah bukan rezeki atau milik saya.

Mungkin saya telah melakukan sesuatu kesalahan dan ini kifarah atau balasannya.

  1. TAHAN MARAH. Bila memandu kereta, sering berlaku pemandu2 lain mencetuskan provokasi, saperti menghempit, bunyikan horn dan lain2, saya ambil langkah mengalah sahaja dan tahan marah.

Begitu juga dalam situasi lain yang mencetus kemarahan, khususnya dirumah dikalangan Keluarga dan ditempat kerja.

Tahan marah, tinggalkan Dan beredar jauh untuk sejukkan hati. Ustaz nasihat ambil wuduk, tapi Alhamdulillah saya sering dapat kawal tanpa wuduk.

IKLAN

5.MEMAAF. Saya selalu memaafkan orang yang buat salah dan silap, samaada sengaja atau tidak. Dan terus lupakan peristiwa tersebut tanpa mengukit2.

  1. TIDAK DENDAM. Walau pun difitnah dan dizalimi, saya tidak simpan DENDAM. Dan kawal perasaan untuk membalas.
  2. Bila sakit atau pening kepala sebab penat atau stress lepas kerja, saya makan panadol 2 biji (1gm), biasanya ia ia akan reda dan rasa tenang.

Panadol bertindak membuka saluran2 darah yang kuncup dalam jantung, otak dan organ2 lain akibat stress.

Ramai takut nak makan panadol atau lain2 pain killers. Nasihat saya, makan ubat tersebut. Ada kajian yang menunjukkan panadol meningkatkan kesihatan dan melanjutkan umur.

  1. Saya suka berkebun, mencangkul, tanam sayur2, herba dan pokok buahan disekitar kawasan rumah. Kesannya memang relaxing.
  2. Memang jadi amalan saya bila memandu kereta saya terus menerus berzikir dan berselawat. Kesannya memang relaxing dan tenang fikiran.
  3. DEEP BREATHING. Amalan menarik nafas dengan mendalam dan melepaskan nafas perlahan2. Ulang2 untuk 5 minit. Saya lakukan bila2 masa dan dimana2 tempat bila rasa stress dan tidak selesai.
  4. SIMPLE LIFE TANPA BERLUMBA. Amalkan caragaya hidup yang sederhana tanpa membazir wang, tidak pentingkan brand name pada pakaian, kereta, hiasan dan lain2. Saya pentingkan substance dari rupa bentuk luaran.

Cuba amalkan panduan2 tersebut. insha’Allah,kita bolih kawal stress, terus awet sihat dan dengan izin Allah lanjut usia dan bolih terus berkhidmat kpd ugama dan bangsa. Aamin.

IKLAN

WARGANET KONGSI KISAH BENAR

Dalam pada itu rata-rata warganet teruja dengan tip dan ada yang berkongsi kisah hidup hingga memberi tekanan pada diri. Antaranya.

“Saya pun mengalaminya sis..sampai sy buat ecg jantung sis.. sabarla sis..asalkan apa yg kita buat berlandaskan agama,insyaAllah..niatlah bekerja kerana mencr rezki membantu kluarga..takde kawan ramai kat tmpt kerja takpe..asal ade sorg 2 yg betul2 berkualiti..5bln sebelum ni mmg sy serabut dlm kerja. Smpai terbawa2 ke rumah..sy pikir balik..sy kena rawat jiwa sy..ape yg sy buat sis..sy cari kelas mengaji..bergaul dgn makcik2..tukar resepi..cerita pasal anak..pasal cucu..balik keje je pegi klas ngaji..hilang stress..

“Tq doc…mmbaca tips2 dpd doc mmberi panduan kpd saya utk cuba ubah gaya hidup dn pendirian saya.tp saya akui agak sedikit shj yg boleh tp pelan2 akn saya cuba seiring dgn prtambhan umur.

“Tq doctor…saya hari2 stress..bkn stress tmpt kerja tp stress kt rumah..kdng2 stress sgt2 sampai fikir nk buat bnda pelik2..saya dah kahwin n tnggal sekali dgn mak..mcm2 mslh la tnggal sekali dgn org tua..srba srbi xkena..dh cuba untuk kwl tp xblh..saya prbnyakan solat,brdoa,membaca alquran n berzikir..tenang skjp..bila dk sorg2 msti stress lg..hati xtenang..sakit kepala tu smpai mlm2 xdpt tidur..kalau lh saya dpt ikut semua nasihat doc kn best.

Sumber: Dr Hamid Arshat