Tidak lama lagi kita akan meraikan Hari Raya Haji, dan bila bercakap tentang itu sudah tentu  ada yang membayangkan tentang agihan daging korban yang diterima  dan bolehlah nanti dimasak untuk dimakan bersama seisi keluarga.

Menyentuh tentang daging, sebenarnya ada beberapa petua yang boleh dipraktiskan sebagaimana dikongsikan oleh No Or ini di akaun fbnya.

Minggu depan wangilah bau dapur rumah kita dengan bau rendang. Macam macam menu rendang dah tersenarai ni. Tinggal lagi nak pilih je.

Sebut pasal rendang ni, tentulah ada nak guna daging kan. Hari ini Cik No nak kongsilah sikit, petua pasal nak lembutkan daging.

Petua nombor 1 ni untuk korang yang guna daging sejuk beku.

1. PETUA LEMBUTKAN DAGING YANG BEKU

– Hanya gunakan 2 periuk besar yang dibuat dari steel. Caranya :

1. Telangkupkan periuk, punggung periuk hala ke atas.

2. Letakkan ketulan daging beku itu atas punggung periuk tersebut.

3. Kemudian ambil 1 lagi periuk dan himpitkan. Dengan cara letakkannya atas daging tadi.

Insya Allah, daging akan cepat lembut dan sedia untuk dihiris.

Dah hiris tentulah nak masak pulak iye dak. Ni pun Cik No ada petua tau nak bagi daging tu cepat lembut. Okey, jom baca.

IKLAN

7 PETUA LEMBUTKAN DAGING DALAM MASAKAN

1. Tangkai daun betik 
Campurkan masakan dengan tangkai daun betik. Dipercayai cara ni dapat melembutkan daging dengan cepat.

2. Buah betik muda 
Kupas dan buang biji. Potong dan masukkan bersama ke dalam masakan itu.

3. Carik daun pisang 
Ada yang kata kena guna daun pisang Abu. Mungkin daun pisang apapun boleh kot.
Caranya, carik-carikkan daun pisang dan campurkan ke dalam masakan.

4. Guna buah keras 
Tumbuk lumat buah keras dan di campurkan bersama masakan

IKLAN

5. Daun nangka 
Ni kalau ada pokok nangka kat belakang rumah, boleh la ambil beberapa helai dan campurkan ke dalam masakan.

6. Batang ubi kayu  
Ni pulak untuk orang yang ada pokok ubi kayu.
Boleh potong dan bersihkan batangnya dan masukkan ke dalam masakan yang sudah mendidih.

Biarkan 10 hingga 15 minit, kemudian keluarkan batang ubi kayu tu.

7. Batang tebu 
Kalau ada tanam tebu kat tepi rumah, memang kena sangat dengan petua ni.

Ambil sebatang tebu, kupas kulit, potong kecil dan masukkan bersama masakan.

Haaa cukup la dulu 7 petua tu. Nanti korang boleh la cuba sendiri. Cuba pilih mana satu yang berkenan di hati dan yang mudah. 

Sumber : No Or