Kalau dulu, ‘drama’ dalam rumahtangga selalunya dapat dilihat dalam lakonan, mahupun baca di dada akhbar sahaja. Masa kini, buka sahaja sosial media, ada sahaja kisah rumahtangga yang tak pernah kita tahu ataupun bayangkan muncul. Kadang rasa macam tak logik dek akal kisah yang berlaku.

Namun dalam banyak-banyak kes yang tular itu, perasan tak ada sesetengah pasangan tidak rela atau minta untuk berpisah. Lebih-lebih lagi kaum hawa, yang memilih untuk kekal bersama dan melupakan kisah silam yang berlaku.

Bagi yang buntu, kenapa mereka mampu untuk mempertahankan rumahtangga, jom ikuti perkongsian dari Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah yang mengemukakan  sebab kenapa seorang isteri masih mempertahankan rumahtangga tersebut.

Ada sebab kenapa seorang isteri masih mempertahankan rumahtangga yang kalian bina:

1. Kalau dah sayang, bukan senang nak benci dan pergi macam itu je. Seorang isteri akan cuba perbaiki kelemahan diri dan belajar untuk jadi yang terbaik. Dia perbaiki semua salah silapnya dan nak suaminya jatuh cinta dengannya lagi.
Walaupun pada dasarnya isteri itu tak salah apa. Suaminya yang beralih arah ke wanita lain.

Fitrah wanita, susah nak jatuh hati lagi dengan lelaki lain. Cukup satu je. Yang lain, fokusnya hanya pada anak-anak dan urus rumahtangga sahaja.

2. Mereka ini selalu berharap untuk kalian berubah. Berharap bahawa kalian sedar salah silap kalian. Dan jadi macam lelaki yang mula-mula mereka kenal dahulu.
Siang malam mereka berdoa supaya kalian dilembutkan hati, direndahkan ego dan menerima kasih sayang mereka dengan terbuka.

IKLAN

3. Perempuan ni, sekali kahwin cukup sudah tu. Nak ‘start all over again’ itu tak pernah ada dalam fikirkan mereka. Mereka rasa letihnya nak mulakan lagi hubungan baru.
Cukuplah seorang lelaki je yang mereka pilih sebagai pasangan hidup. Sebab mereka ni dah fikir 2-3 kali sebelum terima kalian tau.

4. Sungguhpun jika suatu saat nanti berumahtangga lagi, dia kena fikir macam-macam. Bukan sahaja nak terima seorang suami baharu, malah nak terima mertua baharu, keluarga baharu dan masa itu macam-macam pengalaman yang kena tempuh lagi.
Namun pada masa itu, mereka nekad juga terima lelaki lain atas dasar anak-anak perlu kasih sayang seorang ayah.

Susah kalau nak lebih dari itu.

‘Ribut’ Dalam Rumahtangga, Isteri Pertahankan Hubungan. Dr Fadzilah Kamsah Ada Sebabnya!

IKLAN

5. Bila isteri ni dah buat yang terbaik, maka dia akan pertahankan sungguh-sungguh. Walaupun dilayan macamana sekali pun, dibuat endah tak endah, tetap juga dia berusaha mempertahankan rumahtangga.

Dia tak putus asa selagi ada kudrat dan hati untuk diperjuangkan. Dia cuba sedaya upaya untuk pertahankan mahligai yang terbina.

Para suami di luar sana,

Tok Abah kerap mendengar rintihan pelbagai latar belakang seorang yang bernama isteri. Masih ramai yang sehingga ke saat ini mempertahankan rumahtangga walaupun pada hakikatnya jiwa mereka telah kosong. Hati mereka telah berkecai dan remuk tak boleh dibaiki.

IKLAN

Namun mereka masih usaha dan tersenyum hanya demi rumahtangga dan anak-anak yang perlukan kehidupan berkeluarga yang bahagia.

Pesan Tok Abah, renung-renungkanlah. Sedarlah bahawa isteri kalian sedang berjuang tu. Jangan kecewakan mereka lagi. Ubahlah diri kalian selagi sempat.
Kerana hati yang bertahan tak selamanya kuat. Bila sampai hadnya, mereka juga terpaksa mengalah demi ego seorang suami.

Kembalikan peribadi seorang suami mithali.

Sumber : Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

https://www.dailymotion.com/video/x8erfz2