Pelbagai jenis masakan berasaskan cendawan menjadi kegemaran ramai ia termasuk cendawan tiram.

Bagi yang suka berkebun tentu ada bercadang untuk menanamnya sendiri. Sebenarnya mudah saja nak tanam di rumah.

Sebagaimana perkongsian puan Mysarah Mk, beliau telah membeli bongkah cendawan tiram secara online pada harga yang murah.

Hasilnya memang berbaloi. Hingga boleh dituai 6 hingg 8 kali. Nak tahu caranya ikuti penjagaan ini.

CENDAWAN TIRAM KELABU 


4 hari je dah boleh tuai. Bongkah boleh beli di shopee banyak jual..
Saya kongsikan cara jaga bongkah cendawan ni daripada penjual yang saya beli bongkah ni

PENJAGAAN BONGKAH CENDAWAN TIRAM

(1) Letak bongkah di tempat yang lembap dan teduh. (cahaya matahari yang sikit)
*saya letak atas rak, bawah sinki yg bertutup tapi buka sikit pintu untuk pengudaraan.

(2) Setelah bongkah sudah matang (putih keseluruhan) :
(a) buka penutup dan spray air di sekeliling cendawan 3 kali sehari, selepas 7-10 hari, cendawan akan tumbuh

*kalau saya, sehari sekali pun dah cukup, cuma perlu letak kain lembap atas bongkah cndwn & letak 1 bekas berisi air berdekatan bongkah supaya bongkah sentiasa lembap
*JANGAN sembur air terus di mulut bongkah ,untuk mengelakkan tumbuh kulat hijau.
** Selepas buka penutup tu, kalau ada mcm kulat lain kt mulut bongkah tu, kena korek buang kulat tu dulu dan :
(b) Tutup semula dengan penutup rehatkan selama 7 hari (Semasa tutup, tak perlu siram air lagi)
Selepas tu br ikut lgkah (a) di atas.

IKLAN

 (3) Selepas petik cendawan, korekkan sisa akar yang tertinggal dan ikut langkah 2(b) di atas.
(4)Selepas 7 hari, ikut langkah 2(a) lagi di atas, cendawan akan keluar lagi. Begitulah ulang2 prosesnya 2(b) & 2(a) iaitu :

Selepas korek, rehat 7 hari tutup penutup. Jangan siram. Selepas itu baru siram.

Boleh tuai 6 hingga 8 kali

IKLAN

DaLam 7 hari cendawan mula tumbuh. Lepas tuai korek lagi. 
**Boleh tuai 6-8 kali.
**Untuk yang separuh matang,perlu tunggu 2-3 minggu baru boleh penutup
** Kalau cendawan tidak keluar dalam masa 2 minggu, mungkin mulut tersumbat dengan benih, guna sudu yang bersih korek biji benih dan tutup 7 hari baru buka.
~ Syiokkkk oo tgk dia tumbuh.hari2 belek.. pd yg belum pnh ‘tnm’, boleh la cuba ‘tnm’ cndwn ni pula..best! Harga pun tersangatlah murah, jimat banyak Tahun lepas saya beli, bertahan 9 bulan bongkah ni masih bagi hasil.

Selamat mencuba.

Sumber: Mysarah Mk