Tepung pelita adalah hidangan wajib ada sepanjang bulan Ramadan. Jika berbuka itu tak lengkap hidangan jika tak ada pemanis mulut ini.

Jika asyik membeli, je tahun-tahun sebelum ini, apa kata kita cuba membuatnya sendiri di rumah.
Nak tahu cara membuatnya. Ikuti resipi oleh Puan Aisha Shukor menerusi perkongsian facebook miliknya.

Langkah demi langkah yang ditunjukkan, confirm jadi!

BAHAN-BAHAN:

Tepung beras (apa2 cap pun blh.sy cuba cap teratai,xde gajah gajah hihi)
Daun pandan wajib (klau nk warna terang,blh titiskan warna hijau.tp sy mmg suka warna pandan asli)
Santan
Gula
Garam
air
P/s: Tak kisah kita guna cawan jenis apa n besar mana,yg penting,gunakan cawan yg sama utk sukat semua di atas..blh faham ye. Sila ambil maklum ya,tekstur tepung pelita hanya likat,tak sama mcm tepung talam atau seri muka okey

LANGKAH DEMI LANGKAH

3 helai daun pandan diblend dgn 4cawan air..xyah guna pewarna sbb sy suka warna neutral pandan tu je dh ok..

Tapis daun pandan yang telah dikisar.

Masuk air pandan dlm kuali..jgn buka api dulu ye..masuk tepung beras secawan (tidak membumbung). Saya guna cap teratai..xde gajah

gula pasir 3/4 ke secawan (nanti kita nk letak gula custor kt dasar bekas tau utk dpt melt2 sensasi gula tu,so kt sini xmo manis sgt2..agak2 ye ikut citarasa masing2).

IKLAN

p/s: Masuk air pandan,masuk tepung n gula,kacau dulu smp tepung tu larut dlm air..baru bukak api..lepas bukak api,jgn tinggal g cuci baju ke g jogging ke..kacau je non stop..berketul tu sbb tepung tu xlarut

buka api n kacau je

kacau je smp likat..kejap je ni.

ini teksture yg kita nk..xnak likat sgt mcm seri muka n xnk cair sgt mcm bubur..faham kan..dh menggelembung2 kecil tu,tutup api..jgn smp overcooked ok..semua sekali xsmp 15mini.

p/s: dah bukak api mmg kene kacau terus xleh tinggal sbb dia kejap je nk likat..xyah likat sgt..bubbling je terus tutup api..tp still kacau lagi

bekas2 kecik,tabur dgn gula custor stgh sudu,buat lapisan nipis je bawah tu supaya bila kita letak lapisan hijau yg panas tu nti gula tu melt..klau xde gula custor,blend gula bg halus..klau xhalus,nti makan,tergigit2 gula xbest

IKLAN

tuang lapisan hijau panas2 tu..hentak2 sikit bg rata

ok jom buat lapisan putih pulak..santan kara kotak kecik tu bancuh dgn 3cawan air (so semua akan dpt 4cawan) @ klau guna santan fresh,amik santan dlm 4cawan..jgn bukak api dulu.

3/4 cawan tepung beras @ bersamaan +- 4sudu besar..agak2 la sendiri ye tgk tepung uolls tu..sbb tepung kita mungkin cap lain,cawan lain size..masak ni kene ikut kesesuaian masing2..

satu camca garam halus..kacau sebati dulu baru bukak api.

IKLAN

masak atas api smbil kacau je smp likat.

haa camni teksture dia..xlikat sgt,xcair sgt..dh berbubble2 tu,tutup api

curah atas lapisan hijau

siapp..bg rest 5minit camtu,blh tutup n masuk peti sejuk..klau nk mkn terus pon boleh tp mkn sejuk2 lagi nikmatt..nyumm3

Puas makan bila buat sendiri kan.
P/s: Dlm tempoh PkP ni,guna apa yg ada kat rumah je ye..bekas besar sikit xpe,janji rasa dia sedapp..jgn heboh nk carik bekas kecik bagai,jd alasan kluar merayap

Siap untuk hidangan! Wangi pandan dgn air gula mencair lawan dgn lemak masin tepung santan aduhai.

Selamat mencuba hidangan ini untuk berbuka puasa nanti.

Sumber: Aisha Shukor

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club