Contoh yang biasa kita dengar – pergi Mekah sebab nak berdoa biar anak lulus exam, nak mengandung, nak bertemu jodoh dan nak kaya.

Ramai umat Islam mempunyai impian untuk menjejakkan kaki ke Madinah dan Mekah untuk melakukan ibadah haji dan umrah.

Bagi yang tercapai hajat untuk berada di tanah sana sudah tentu satu rahmat buatnya. Sudah semestinya setiap masa ketika berada di sana akan digunakan sebaiknya untuk beribadat. Namun ada segelintir beranggapan bahawa berada di sini doa pastinya akan dimakbul. Malah ada yang akan berdoa untuk anak lulus peperiksaan, jodoh dan kekayaan.

Berkongsi kisah berkenaan ikuti perkongsian Mutawif, saudara Shauqi Hasan mengenai hal ini, moga kita muhasabah diri dengan teguran ini.

Niat terpesong

Exam besar mcm SPM atau apa shj hajat yg mereka anggap doa hanya maqbul di tanah haram. Niat utk ibadah kpd Allah semata2 dah terpesong dgn byknya hajat berorientasikan dunia dan material. Wallahuaklam

Macam mana kalau anak tak lulus?
Sekali tu je la kot Makcik pergi Mekah, terus taknak pegi lagi sebab hasrat tak tercapai. Kerana niat nak pergi tu pun semata-mata nak dapatkan sesuatu.

Kalau anak lulus pulak, maka lepas tu asal ada hajat je pergi Mekah, asal ada hajat gi Mekah. Dah jadi macam satu kepercayaan keramat pulak.

Kalaulah betul Allah hanya tunaikan permintaan sesiapa yang berdoa kat depan Kaabah, bermakna Allah tak adil malah kejam untuk hambaNya yang tak mampu ke sana.
Tapi hakikatnya Allah tak kejam macam tu.

Tak ada yang salah nak ke sana untuk berdoa mengharapkan sesuatu.
Abang sendiri kalau boleh nak pergi selalu. Dan ramai yang kirimkan doa.

Tapi Abang kesian kat orang-orang yang letakkan syarat makbul doa, kena berdoa di Mekah melebihi dari yakin kepada Allah tu sendiri.

Betul, memang ada tempat mustajab berdoa kat Mekah, tapi kalau kat situ je kita beria-ia, balik Malaysia solat tak jaga, doa asal sempat, apalah ertinya.

Kalaulah macam tu punya senang formulanya, dah tentu semua orang Arab jadi manusia paling beruntung dalam dunia.
Paling kaya.
Paling pandai.
Paling banyak anak.
Paling sihat takada penyakit langsung.
Paling berjaya.

Depa tak payah buat apa-apa, kerjanya masuk Mekah, berdoa sebab asal mintak, dapat.
Tu pasal kalau pi Jabal Rahmah, kat tiang tu bersepah-sepah tulis nama.
Nor dan Junid
Heryanto dan Dewi
Ahmad dan Siti
Dah jadi syirik tanpa sedar.
Sebab percaya kalau berdoa kat atas tu boleh dapat jodoh.
Siap tulis nama sekali.
Lain kali ce tulis sekali nombor henfon mana tau cepat sikit jodoh tu sampai.
Selama jadi mutawwif ke sana dulu.

Abang melihat di Mekah tu sendiri ada tanda-tanda kesyirikan.
Nak dapat jodoh, kena panjat bukit Jabal Rahmah tu untuk berdoa, cium kiswah, simpan cebisan kiswah, berebut-rebut nak solat kat dalam gua Hira’ segalanya ada.

Macam-macam.
Dan salah satunya kesyirikan adalah bila meletakkan keyakinan makbulnya doa pada Kaabah melebihi Allah itu sendiri.
Tu pasal dulu ada viral kejap bisnes servis berdoa depan Kaabah. Konfem makbul katanya.
Sebab apa muncul bisnes-bisnes pelik macam ni?
Sebab kita salah faham the whole concept.

Kita kata orang tu penunggang agama padahal kita pun jadi penunggang agama.
Kita sendiri gunakan agama untuk mencapai keinginan dunia kita.
Kan ke sama je dengan dorang tu semua? Takde beza.

Sumber: Shauqi Hasan

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

IKLAN
Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/

 

Terkini: E-TOUR KE FARM IN THE CITY. ENJOY!

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

MedicKeluarga: Obesiti dalam keluarga atasi cara selamat. 

IKLAN

MedicKeluarga: Berapa lamakah luka jahitan czer atau caesarean akan pulih? Bilakah masa sesuai untuk memulakan hubungan intim?

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil:Pening kepala melihat telatah adik-adik BK kumpul marshmallow tapi kecoh satu kampung dibuatnya. Agaknya siapa yang menang cabaran kali ini? Mari kita saksikan.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara