Sejak anak-anak tak sekolah ni, berkurung sajalah kerjanya duduk dalam rumah tak pergi mana-mana. Nak ajak keluar beli barang? Bahaya! Malah tak boleh nak keluar beramai-ramai satu kereta.

Nak main kat luar? Panas lah, tak ada kawan lah, macam-macam diberi alasannya. Sampai tak bersentuh la kulit dengan hangat matahari kat luar. Jadinya, anak pun tak dapat la vitamin semulajadi dari sinaran utama alam itu.

Tahukah anda, kekurangan Vitamin D ni boleh buatkan anak berisiko mengalami masalah pada tulang. Tulang anak akan jadi lembut dan mudah patah. Selain tu, akan mengganggu daya kognitif anak. Untuk orang dewasa pula boleh tambah risiko kematian disebabkan penyakit jantung.

Jom ikuti apa kata Redza Zainol untuk aktiviti apa yang ibu ayah boleh buat bersama anak-anak di luar rumah. Jom amalkan!

Asyik berkurung di rumah, bosan juga anak-anak saya. Antara perkara yang saya cuba usahakan ialah supaya anak kena cahaya matahari setiap hari.

Waktu antara jam 9 pagi hingga 2 petang ialah masa terbaik untuk serap vitamin D dari cahaya matahari. Cukup dah kalau kita luang masa 10-20 minit di bawah cahaya matahari dengan 40% kulit mereka terdedah.

Antara aktiviti yang mak ayah boleh buat dengan anak:

✔️ Boleh bawa anak tengok pokok dan explore kawasan depan atau belakang rumah. Saya duduk di kawasan kampung.

IKLAN

✔️ Boleh ajak anak kumpul batu, ranting dan daun yang pelbagai warna. Ni memang laju je budak-budak buat. Lepas tu lekatkan dalam playdough.

✔️ Boleh bawa bayi jalan-jalan depan rumah sekejap.

IKLAN

✔️ Bacakan buku untuk anak-anak di halaman rumah.

✔️ Berbasikal sekitar kawasan rumah.

Sumber : Redza Zainol