Bagaimana  suami tak bekerja dan saya yang kerja dengan segala bayaran bil saya buat? Itu antara persoalan yang ditujukan buat Prof Muhaya oleh sesetengah kaum isteri.

Menjawab persoalan tersebut, Prof Muhaya menerusi perkongsiannya di instagram mengakui terdapat segelintir suami yang bersikap sedemikian.

“Ramai yang tanya pada saya tentang soalan ini.  Tagline saya mudah sahaja, suami malas akan suka cari isteri yang berdikari.

“Cuba tengok kalau kita jenis lelaki yang nak kan wanita yang berdikari, yang ada kerjaya. Takut-takut nanti kita malas menjalankan tanggung jawab. Ingat, setiap kali anda tidak memberi nafkah, kelak akan dituntut.

Tambah Prof Muhaya lagi, sia-sia bagi seorang lelaki yang bergelar suami dan ayah andai tidak solat kerana tidak boleh membimbing keluarga ke syurga.

‘Pada semua suami yang tak solat sila bertaubat kerana anda sepatutnya membawa anak isteri ke syurga.  Suami yang tiada niat bawa anak isteri ke syurga maka sia-sia sahaja hidup. Cuba audit diri kita dan berhenti lah berkawan, mengeteh dan sebagainya, sebaliknya tengok keluarga kita dahulu ,” ujar prof Muhaya lagi.

Perkongsian tersebut mendapat maklum balas dari pengikutnya yang rata-rata bersetuju dengan pandangan tersebut.

puterisyasya93setuju.. Tapi kalau nak tgok laki tu rajin ke pemalas, tgok ayah laki tu, kalau ayah dia rajin, anaknye mesti rajin😊tapi tak semua la yg mcm nie kan, hati orang lain²😁

sharifahyasirah Ni lah yg buatkn sy ckup berhati2 prof takut terkena lelaki mcm ni walhal kita yg nk menumpang mrk alih2 mrk yg menumpang kita

mehrajbeautyboutique Betul tu tx for sharing @profmuhaya . Memang betul . Suami begini perlu di hadapkan ke muka pengadilan kerana buat2 lupa tanggungjawab . Mereka perlu dipenjarakan , dirotan dan akaun bank mereka perlu disita. Barulah mereka akan sedar akan seriusnya erti suatu perkahwinan dan tanggungjawab kepada isteri dan anak2. Jadi kes mencari isteri yg berpelajaran tinggi dan berkerjaya dgn pendapatan yg tetap akan berkurangan kerana para bakal suami ni akan memastikan mereka juga perlu punya kelayakan yg sama utk memiliki isteri yg berdikari . Kebelakangan ni ramai isteri yg menghadapi dilema seperti ini. Para suami seolah2 membuli dan tidak ambil peduli. Ada yg berpura2 pergi kerja tapi tidak membawa apa2 nafkah pun . Yg pelik balik lambat segala urusan keluarga isteri yg urus dari byran kepada kebajikan anak2.Mohon pihak berkuasa membuat suatu perundangan terhadap para suami yg membuat ‘jenayah tersembunyi’ ni.

kasih_ke_syurga  Sy nk cari suami yg rajin kerja tetap dn tahu tanggungjawab dunia akhirat..jika wajah hensem tp pemalas menyusahkan hidup isteri. baik tk yah kahwinkan pro..apa apa pun sy akan berdoa minta pd allah swt suami yg soleh beriman baik menyenangkan hati perasaan bertanggungjawab dunia akhirat..aamin…impikan family yg soleh soleha menuju ke jalan allah swt…😊😊😊
nurul.din
Agree Prof! Bila isteri berhenti kerja dia tinggalkan kita pulak.

sarkina_bee Setujuuuu sangat2 Prof…bila dpt isteri yg berdikari..pandai cari rezeki..bkh handle rmh tangga..mendidik dan membesarkan anak2….suami lps tgn…nafkah kat isteri?Hrmmmm..jgn harap..nak kikis lg ada laa…isteri mkn hati..hanya dpt bersabar..berdoa dab berikhtiar….dunia mungkin terlepas tapi di akhirat pasti terima balasan setimpal…

____ladysss Masuk akal sangat2, setiap kata2 @profmuhaya ni.. dan itulah masalah yg selalu kita tengok dlm kehidupan harian.

Sumber: IG profmuhaya

 

Tinggalkan Komen