Limau kasturi ni banyak kegunaan, kalau tidak digunakan dalam masakan, boleh juga dijadikan air minuman yang pasti buatkan anda rasa segar dan hilang dahaga!

Nak tanam pokok limau kasturi ni bukannya susah tau. Selain dari tanam guna biji benih dan tut, nak semai limau kasturi ni boleh terus guna keratan batang je tau! Semai banyak-banyak, dapat hasil terus kutip buat jual buahnya. Kan untung gitu? Hehe. Jom tengok cara nak menanamnya!

POKOK LIMAU KASTURI – Teknik semai keratan batang

Hangpa tau dak selain guna biji benih & tut, kita boleh juga semai pokok limau kasturi guna keratan ?? mesti ramai yg xtau kan ?? 😊
daripada buang mcm tu ja dahan2 pokok yg dipangkas, baik hangpa ‘cucuk’ kat tanah..nanti boleh dpt anak pokok limau yg baru..

ok ni dia cth pokok induk yg sihat & tengah rancak berbuah

cara saya semai keratan limau kasturi :

1. pilih ranting yg sihat, berdaun cantik, dah pernah atau sedang berbuah, tidak terlalu lembut/muda & tidak terlalu tua

2. potong & buang pucuk/daun/duri & sisakan 2-3 daun sahaja..potong separuh daun2 tu
cucuk ke media yg lembap..

3. saya guna campuran cocoapeat + sekam bakar + tanah hitam..padatkan media di sekeliling keratan xnak bg bergoyang..boleh guna penggalak akar jika ada..lg cpt dia berakar nanti

IKLAN

4. sungkup menggunakan plastik atau apa2..sy guna cup atas bawah..

5. letak kat tempat teduh sampai keluar tunas baru & akar..siram sikit2 jika media nampak dh kering..kena buka sungkup pastu tutup balik

6. boleh pindah ke bekas lebih besar jika anak pokok dah stabil

boleh guna teknik ni utk jenis2 limau yg lain..selain tu semua jenis pokok jambu air pon boleh guna kaedah ni jg..

IKLAN

ni dia cth anak pokok yg berumur 3 bulan lebih hasil semai keratan…nampak dak ada 2 daun yg dipotong separuh masa semai sblm ni ?? masih wujud & sihat daun2 tu

lepas ni boleh potong pucuk bagi dia bercabang banyak lg..ajaq dari kecik baru la nanti pokok jadi rendang mcm mak dia bila dh besaq

silakan share jika bermanfaat & selamat mencuba 🙂

Sumber : Pyan Sempoy

Dapatkan Telaga Biru Pakej Kenal Jawi Kenal Al Quran Set dengan kos diskaun RM5, dengan menggunakan  kod KELGST5 di sini