Jika anda peminat roti boy atau juga dikenali dengan Mexican Bun mesti tidak dapat menolak untuk terus membeli setiap kali melalui kedai bakery. Aromanya yang semerbak memang cukup mengujakan dan memang ‘layan’ dimakan panas-panas.

Selain membeli sahaja, ada baiknya anda mencuba untuk membuat sendiri roti yang digemari ramai ini.

Ini sepertimana resipi yang dikongsikan oleh Efie Muhamad, menurutnya disebabkan anak-anaknya suka makan Roti Boy ini, dalam sehari dua kali dia membuat roti tersebut. Pagi satu adunan dan malam buat lagi untuk satu adunan dek kerana sekejap habis dimakan oleh anak-anaknya.

Ini perkongsiannya.

ROTI BOY / MEXICO BUN HOMEMADE
Selalunya, kalau pergi KB Mall, mesti beli roti ni. Maklumlah, dari jauh lagi memang dah bau semerbak aroma kopi tu. Memang tak tahan kalau sekadar tengok je. Mau meleleh liur tu nanti. Nak pulak dijadikan cerita, tengok member Nasriah Ashikin Mat Nadzir buat roti ni. Kitorang satu sekolah ni, semua ada penyakit berjangkit. Sorang buat, mesti yang lain nak tiru. Selalula macam tu. Perangai la kan. So, godek-godek resepi, buatlah untuk 4 orang AQs yang asyik lapar memanjang je ni.

Buat pagi satu adunan, hmmm dah agak memang konfem tak cukup. Malam tu, buat lagi dua adunan. Haaa makanlah korang sampai jemu.

Korang kalo teringin nak makan roti ni, buatlah sendiri. Senang je. Bahan-bahan pun boleh kata memang ada je kat rumah.

ROTI
Bahan-bahan:
Tepung gandum 250gm
Gula 50gm
Susu segar 150gm
Mauripan 1 sudu
Mentega 30gm

Mentega yang dah dipotong kiub (jumlah terpulang kepada berapa banyak roti dapat)
Semua bahan ni saya humban je dalam breadmaker. Bagi dia je uli. Dah siap uli, baru lah saya ambil peranan pulak.

1. Bulat-bulatkan doh.
2. Masukkan mentega yang dah dipotong kiub ke dalam doh tersebut. Bulatkan semula.
3. Selepas selesai semua, tunggu hingga doh kembang, baru kita letak topping dia.

IKLAN

TOPPING KOPI
Bahan-bahan:
Mentega 60gm
Gula 30gm
Serbuk nescafe 2 sudu dengan 2 sudu air suam (godak-godek dalam gelas, ketepikan)
Telur sebijik
Tepung gandum 70gm
Saya guna mixer je ni.


1. Pukul mentega dgn gula sampai berkrim
2. Masukkan telur dan pukul lagi
3. Masukkan air bancuhan nescaffe tadi, pukul lagi
4. Last sekali masukkan tepung dan pukul sebati
5. Siap masukkan ke dalam piping beg. Paipkan dari tengah secara melengkar atas roti tadi..


6. Bakar 170′ selama 20 minit, guna api atas bawah

IKLAN

Dahpun siap.


Selamat mencuba.


Bolehla buat untuk minum petang, petang ni kan.

Sumber : Efie Muhamad 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club