Mencari penawar untuk melegakan batuk dan hidung tersumbat yang dialami kadang kalanya boleh mendatangkan kebingungan. Apatah lagi, setelah banyak kali mencuba pelbagai jenis  ubat, namun batuk masih tidak reda-reda.

Ini sama keadaannya terjadi kepada Masni Mohd hinggalah akhirnya dia mengamalkan satu petua sebagai ikhtiar untuk merawat penyakit batuk dan hidung tersumbat yang dialaminya.

Jadi buat anda yang mengalami masalah yang sama, bolehlah amalkan petua yang dikongsikan olehnya di salah satu group facebook untuk manfaat bersama.

Ini perkongsiannya.

Kalau kita tak ikhtiar memang tak kan sembuh. Lama dah hidung tersumbat, batuk-batuk. Macam-macam ubat dah telan. Masih tak mampu membantu. Kita cuba yang tiga benda ni,alhamdulillah,syukur.  Memang  padu keputusannya. Terima kasih ya Allah.

Bahan-bahan: 

Cengkih
Lemon
Madu

Cara buat :
1. Lemon di potong sesuka hati nak berapa keping pun boleh
2. Ambil 6 biji cengkih dicuci
3. Kemudian masukkan 2 sudu makan madu
4. Letak kesemuanya dalam cawan dan kemudian tuang dengan air panas. Tunggu suam-suam kuku, baru minum.

Ekstra tips : Elak kan minum dengan ais batu.

Meninjau di ruangan komen, ada yang telah cuba mengamalkan petua ini dan salah seorang daripadanya adalah Dira Salleh, ujarnya “Saye dah amal minum . Untuk 3 hari ni . Alhamdulillah, deria rasa ada balik”

Manakala  Norfalisa Norman turut mengamalkan petua yang sama, “Saya pun buat mcm ni… cuma buat siap2 nk minum ambik je…”, ujarnya sambil turut berkongsi gambar.

Begitu juga Dae Sakura meninggalkan komen, ujarnya minuman seisi keluarganya. Bahkan anaknya yang berusia 5 tahun juga amat menggemari minum air teh lemon letak cengkih.

Sumber : Masni Mohd 

 

IKLAN

ARTIKEL MENARIK: Susah Sangat Nak Simpan Duit? Wanita Ni Kongsi Cara Menarik Menabung 52 Minggu!

LAGI ARTIKEL MENARIK :“Rumah Persaraan Sebaiknya Kecil & Setingkat Sahaja”-Dr Azizul Azli Jelaskan Cara Nak Persiapkan Rumah Persaraan!

Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual!
Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!

Yuran hanya RM30.00 sahaja terhad untuk 50 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN