Lumrah dalam rumahtangga, apabila sudah mempunyai anak-anak terutama anak kecil, sudah pastinya rumah bersepah.

Bukan tidak mahu mengemas. Anak-anak aktif bermain di sana sini.

Kadang tak ada masa untuk mengemas setiap masa dek pelbagai urusan rumah lain yang perlu diutamakan.

Apabila rumah dalam keadan bersepah, agak sulit untuk menerima tetamu yang datang secara mengejut.

Kunjungi tetamu sebegini membuatkan tuam rumah tidak selesa. Begitu luahan rasa yang dikongsi oleh wanita ini. Bukan tidak menghargai tetamu datang tapi lebih manis, jika tetamu memberi tahu awal jika ingin bertandang.

Ikuti perkongsian beliau.

IKLAN
Gambar sekadar hiasan

Sejujurnya rumah saya bukan lah rumah yang boleh dikunjungi secara mengejut dan tiba-tiba. Maksudnya,tanpa beritahu apa-apa tiba-tiba sampai depan rumah. Anak-anak saya sedang membesar dan mereka dalam fasa suka ‘mengemas’ rumah.
Saya bukanlah malas nak kemas rumah,tapi kadang-kadang tu rasa fed up.Kemas sekejap,5 minit kemudian bersepah semula. Baru sapu dan mop, 10 minit kemudian dah ada semula bread crumb,biscuit crumb dan segala jenis crumb lagi. Kemas kat depan, kat belakang pula berterabur. Jadi, saya kemas rumah ala kadar je la hari-hari. Menyapu pun setakat mana yang larat sahaja. Alhamdulillah suami saya bukan sejenis yang suka merungut dan mengarah-arah.

IKLAN
Gambar sekadar hiasan

Jadi, semalam bila mak saudara suami bagitahu nak datang ke rumah hari ni. Sepantas kilat saya bangun kemas rumah. Yela, kalau tak kemas takut pulak depa sakit jantung tengok Dari belakang sampai ke depan bersepah. Kat mana-mana pun ada mainan anak. Saya ambil gambar untuk tatapan mata saya, dan mengingatkan diri bahawa rumah saya pernah kemas pada satu ketika. Walaupun hanya untuk satu hari.

Sedikit peringatan untuk kita semua,termasuk diri saya sendiri. Kalau nak bertandang ke rumah sesiapa pun, pastikan beritahu tuan rumah terlebih dahulu. Kasihan mereka kalau datang secara mengejut. Untuk menjaga aib tuan rumah pun ya juga.Yelah, kita sebagai manusia biasa mesti terdetik di hati walaupun sedikit kalau rumah mereka bersepah.
Bila bertandang ke rumah orang, butakan mata, diamkan suara. Kalau bersepah sekalipun, buat-buat aje tak nampak. Dah balik,jangan pula nak mencanang ke sana sini.
Bila dah kemas rumah macam ni, rasa nak hantar suami dan anak-anak balik kampung. Kahkahkah. Sekian.

Sumber: Sabiha Hana