Adik Kahwin, Yana Samsudin Kongsi 8 Tip Rumah Tangga, Patutlah Sweetnya Je Pasangan Ni

Pernikahan adalah bukti cinta yang disulam iaitu menuju kebahagiaan. Apabila sudah mendirikan rumah tangga, pasti banyak lagi perjalanan yang perlu ditempuhi dan pasangan.

Jadii perlulah sentiasa cekal dan tabah agar rumah tangga yang dibina akan kekal harmoni hingga hujung hayat.

Artikel Berkaitan: Doa Suami Yana Samsudin Kekal Berhijab Dapat Perhatian Netizen

Artikel Berkaitan: “Kak Yong Junior Was Born, Baru 11 Bulan Bergayut…” Suami Yana Samsuddin Kongsi Gelagat Anak Perempuan Berani & Lasak!

Artikel Berkaitan:“Anak Lelaki Kena Pandai Buat Kerja Rumah.” Yana Samsuddin Kongsi Tip Didik Anak Ringan Tulang Dapat Pujian Ramai

Dapatkan My Qalam Elite Digital Perjuzuk Set dengan diskaun RM5 apabila anda menggunakan kod KELGST5 di sini 

Menarik dengan perkongsian terbaru pelakon, Yana Samsudin menerusi instagramnya mengenai tip rumahtangga sempena perkahwinan adiknya.

Ibu  kepada dua cahaya mata itu berkongsi 8 tip kebahagiaan yang membuatkan wargama maya memuji sikapnya dan ada juga mengucapkan terima kasih berkongsi amalan.

Ini lah 8 resipi akak nak bagi ko dik. Malas nak cakap nanti ko lupa. Agak2 nak lupa ko baca je post aku berkali kali nanti hahahah.

Guna Diplomasi & demokrasi dalam melayari rumah tangga dengan sebaiknya.

Adik Kahwin, Yana Samsudin Kongsi 8 Tip Rumah Tangga, Patutlah Sweetnya Je Pasangan Ni

1-Sentiasa solat berjemaah. Ko akan faham apa maksud aku ni. Lepas solat, kongsilah doa korang bersama. Jangan malu. Kalau suami segan jadi imam , belajar lah sama sama sempurnakan sehari demi sehari..

IKLAN

Cantum kan doa kalian supaya sehaluan matlamat dan apa yang korang minta pada Allah hal dunia & akhirat.

2-Syura – nak dapat kan persetujuan mesti ada syura /mesyurat. Di galakkan setiap malam seperti “pillow talk” atau paling kurang seminggu sekali. Hal hati ke hati, ekonomi ke, perjalanan esok hari ke atau hal anak2 & banyak lagi.

3- Tanggungjawab suami dan isteri .kena tahu tanggungjawab masing masing. Antaranya Hal Nafkah atau hal hal lain kena buat tanggungjawab masing masing.

4- Merajuk jangan lama lama. Jangan biar lama lama dan cepat lah peluk pasangan jika merajuk.. pastu tanya lah kenapa terasa. Tanya je pun bukan kena bayar pun…. haaa gitew..

Yang merajuk, bagitau je terus terang apa yang di rasa, simpan2 buat apa bukan kita boleh baca fikiran orang lain. Fikiran & perasaan sendiri pun kadang2 confuse lagi lah nak faham orang lain dalam
masa yang singkat. Takda makna nyaaa dik oiiiii..

Pastu bila dah bagitau merajuk pasal apa tu, kalau betul ada kekhilafan ambik luahan tu dan perbetul kan keadaan pastu jangan le buat lagi.. kalau berulang ulang benda sama , siapa pun akan menyirap.

Adik Kahwin, Yana Samsudin Kongsi 8 Tip Rumah Tangga, Patutlah Sweetnya Je Pasangan Ni

IKLAN

5- sentiasa alert perubahan pasangan masing masing. Supaya senang kita nak kenal. Awal tu kena adapt sebab baru hidup bersama.

6- sentiasa tanam sifat nak bantu pasangan . Masing masing mesti ada perasaan ini. Jangn sebelah pihak je . Berebut lah nak hulurkan bantuan antara satu sama lain.

Nampak suami tercari cari tanya dan bantu cari. Kalau isteri nak angkat barang tu, suami ternampak cepat2 lah bantu angkat dulu.

7. Berlaku Adil pada tempatnya dan sepatutnya. Sama rata mesti di aplikasikan, isteri perlukan perhatian , kena bercakap lah. Tak kan nak dengar sebelah pihak ie kan…
mesyuarat nak dapat kan keputusan yang adil. Di persetujui 2 belah pihak.

8.Kebebasan, jangan lah mengongkong sangat.
Suami nak tengok ho pun tak boleh, nak keluar pun tak boleh. Isteri nak ada
“me time ” tidur siang sekejap pun tak boleh. Nak kentut sewenang wenangnya pun iadi masalah.. Eh semua tak boleh lah… jenuhhhh.

Maka, ini lah sebahagian tips yang akak boleh kongsi, akak pun dapat dari sendiri, mak abah & gabung pakar pakar osikologi rumah tangga. Guna lah .. elok ni….

Apa pun selamat pengantin baru semoga kekal bahagia hingga ke syurga! Amin…

IKLAN

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yana Samsudin (@yanasamsudin)

 

 

 

 

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

 

Adik Kahwin, Yana Samsudin Kongsi 8 Tip Rumah Tangga, Patutlah Sweetnya Je Pasangan Ni