Sekarang ni macam-macam kuih raya versi baru yang muncul… Bila dah ada yang baru, tenggelam lah kuih raya yang lama.

Kadang rasa rindu juga nak makan kuih raya versi lama. Antaranya putu kacang, putu beras, kuih sampan dan ni haa the one yang lagend, agar-agar kering! Tengok pada luarannya ingat manis kan? Tapi bagi siapa yang pandai kawal gulanya, tidaklah semanis yang disangka tau!

Kalau dulu rumah-rumah di kampung banyak sediakan kuih ini, tapi sekarang ni boleh bilang lah berapa rumah je yang sediakan. Jom kembalikan nostalgia dulu, dengan hidangkan pada tetamu makanan lagend ini! Jom tengok resipi dan cara-caranya yang dikongsi oleh Daiyan Dhiaa ni.

Resipi Agar-Agar Kering

Bahan-bahannya:-

100gram agar2 tali
2kg gula pasir
250gram gula batu
2200ml air
4 helai daun pandan

Cara-caranya:-

1. Masak air bagi mendidih , isi daun pandan terus
2. Bila air dah mendidih masukkan agar2 , sentiasa kacau ya bagi agar2 cepat larut
3. Masukkan gula pasir dan gula batu
4. Masak sampai betul2 larut ya, dah larut tutup api
5. Dah boleh tuangkan dalam acuan atau loyang ,
6. Sejukkan agar2 dalam 30 minit macam tu baru la potong atau keluarkan dari acuan, bagi betul2 sejuk,sebab nanti bila tak sejuk , agar2 berair , bila kita jemur die akan jadi kecik je agar2 ,
7. Boleh la jemur , biasa saya jemur ambil masa 3@4 hari
8. Dah kering boleh la packing isi dalam botol, saya buat jual rm12 250gram , ikut atas masing2 la jual berapa pun
*Acuan saya beli kat bakery , kt shopee pun ada jual
* Setiap agar2 saya ada perisa , macam2 perisa ada

Selamat mencuba ya semua!

Sumber : Daiyan Dhiaa

IKLAN

Jom tonton kisah Hikayat 1001 Malam yang dibawakan oleh Bintang Kecil.

Bulan puasa ni masa untuk kita tambah pahaladengan membuat amal ibadah. Jom didik jiwa mendekati keluarga sakinah.

 

IKLAN

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!