Tidak dinafikan ada segelintir ibu bapa bersikap sambil lewa mengenai tabungan dan tidak memahami pengurusan kewangan cara yang betul.

Natijahnya mereka tidak menyediakan simpanan  termasuk simpanan untuk pembelajaran anak-anak. Seterusnya apabila anak-anak membesar, ibu bapa pula tanpa memikirkan kemampuan anak .

Lantaranya itu, ia akan menjejaskan tabungan masa depan anak sehingga berbelanja melebihi gaji yang diterima.

Berikut perkongsian perunding kewangan, Azizul Azli Ahmad ini yang boleh dijadikan iktibar agar bersama.

Moga ibu bapa alert sebelum meminta anak-anak untuk memenuhi kehendak bukannya keperluan semata-mata untuk bergaya sahaja.

MAK NAK MERASA MYVI BARU?

Salam bang , sedih rasa di hati bila mak kat kampung suruh beli myvi baru . Sy baru jer keje setahun lebih gred N11

Asalnya saya nak beli motor cc besar sikit ‘second hand’ secara cash . Tapi sebelum tu mak dah ada suruh beli kereta senang katanya .

Saya dah pujuk mak saya nak beli motor tu , dia asalnya tak bagi lepas tu dah bosan kot dia cakap beli la .

Pada masa yang sama dia pun cakap la baik beli myvi baru dia nak guna kat kampung . Mak saya dah ada myvi lama kat kampung . Dia cakap kalau nak beli myvi baru dia nak jual myvi lama

Saya cakap la tak mampu nak beli kereta sebab nak beli motor besar dek mengidam dari sekolah lagi . Mak saya cakap ok tapi saya tahu nada dia macam kecewa dengan saya .

Saya bagi monthly kat mak saya 400 , dia cakap nak bayar myvi baru tu pakai duit tu la .

Tetapi masalahnya saya tengok installment 10% bulanan mahal rm570 bukan rm400 . Huhuhu

Saya dah cancel nak beli motor besar tu sebab nak jaga hati mak saya , takut dia terasa hati sebab motor besar boleh beli kereta dia nak guna kat kampung tak boleh belikan.

Apa nasihat terbaik buat saya doktor ? Saya tak tahu dah nak luah kat sapa, tak beli mak terseksa pulak.

Saya cakap kat mak tnggu dpt kwsp tahun dpn (ckup 3tahun tukar skim pencen) boleh la buat bayar duit muka kereta .

IKLAN

Niat sebenar dalam hati ingin masuk pasaran rumah lelong selepas beli motor besar huhu..

INI NASIHAT PADU 

Menurut Azizul Azli Ahmad, kemahuan ibu berkenaan berlaku apabila tidak memahami pengurusan kewangan cara yang betul sehingga memaksa anaknya berbelanja melebihi kemampuannya dari sudut gaji bulanan. Ikuti  nasihat beliau ini.

1. Ini antara cabaran dan dilema anak muda yang mula faham pengurusan kewangan. Ibubapa masih tidak faham dan galakan buat hutang jahat.

2. Bagi penjawat awam Gred N11 gaji biasanya adalah RM2037. Tolak bersih akan dapat RM1873 sebulan.

IKLAN

3. Jika bayar Myvi baru sebanyak RM570 sebulan. Ia telah makan DSR kita sebanyak 30%.

Peluang untuk beli rumah 9 tahun kedepan akan sangat sukar. Harga rumah waktu itu mungkin dah berbeza banyak.

4. Jika usia sekarang 22 tahun, pada usia 31 tahun baru lapang dada membeli rumah. Itupun kalau DSR tak koyak dengan hutang lain.

5. Pujuklah ibu dengan baik, jika dia masam muka dan hentak kaki nak beli Myvi juga.

Bawa dia ke Seng Heng atau Mydin belikan Peti Sejuk Samsung baru yang besar macam almari kain tu. Baru RM1800 sahaja.

Atau belikan dia mesin basuh Sharp yang bulat didepan, boleh masukkan kucing kesayang waktu lapang.

Atau belikan dia satu gelang tangan, agar dia teruja untuk tunjuk pada jiran tetangga.

“Anak aku yang kerja gomen tu belikan, aku tak minta pun”.

Katanya dengan bangga dan teruja.

6. Kita semua akan jadi ibubapa, ubahlah cara kita berfikir. Nak ubah ibubapa memang dah tak boleh. Banyakan berdoa dan cari penyelesaian lain.
.
“Jika tahu didepan ada lubang yang dalam, janganlah terjun dengan harapan mendapat kerehdaan”.
Azizul Azli Ahmad