Tentu ada yang rindu nak makan Cucur Udang. Cucur udang yang rangup pasti sedap dimakan begitu sahaja. Tak perlu cicah dengan sos pun sedap sangat.

Dalam tempoh total lockdown ni banyak restoran tidak beroperasi. Jadi buat yang teringin nak makan cucur udang ni apa kata buat sendiri.

Biasanya bila buat cucur udang ni masalahnya, bila digoreng ia ‘masuk minyak’ dan lembik. Itulah yang buat kita hilang selera nak makan. Gigit je cucur, terus mulut kita ‘bermandi’ minyak.

Resipi ni memang superb rasa memang rangup krup krap dan tak ‘bermandi’ mintak. Ikuti resipi berikut, boleh lah buat untuk sarapan pagi atau minum petang.

Resepi Cucur Udang Rangup

Senang aja, caranya guna tepung gandum yang dicampur dengan tepung beras. Jom try resepinya kt bawah ni.

BAHAN


1. Tepung gandum – 2 cawan
2. Tepung beras – hampir2 1 cawan
3. Udang saiz sederhana (udang harimau pon boleh)
4. Udang kecil
5. Ikan bilis – segenggam
6. Bawang merah dimayang nipis – 3 ulas
7. Daun kucai
8. Serbuk kunyit
9. Garam
10. Air (tiada dlm gambar)
11. Minyak masak (tiada dlm gambar)

IKLAN

CARA


1. Udang saiz sederhana di buang kulit dan dipotong2
2. Udang kecil dibuang kepala
3. Kemudian ambil satu magkuk besar
4. Masukkan kesemua tepung gandum + tepung beras
5. Masukkan garam / serbuk pati ayam
6. Gaul2 kan (kering tanpa air)
7. Kemudian masukkan kedua2 jenis udang & ikan bilis
8. Masukkan juga serbuk kunyit
9. Masukkan pula bawang & daun kucai
10. Masukkan air (agak2, jgn terlalu lembik)
11. Gaul2 biar sekata (warna & bahan2 nya)
12. Panaskan minyak yg banyak dlm kuali
13. Goreng dengan cara jatuhkan bancuhan tu dari tepi kuali, supaya dia jatuh meleper & jadi nipis.
Bila dah masak, angkat dan toskan cucur atau cekodok udang

IKLAN

Kredit : Farah Farhana

Tawaran rak mudah diguna di sini

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club