Asasnya bila kita ingin membuat ayam bakar, ayam tersebut perlulah diperap dengan ramuan-ramuan tertentu untuk satu tempoh masa dan kemudian barulah dibakar. Ini bertujuan untuk pastikan ayam yang dibakar berasa dengan rempah-rempah yang digunakan. Ini sekali gus memberi keenakan hidangan yang dimasak.

Oleh yang demikian, penyediaan ramuan bahan perapan sangat penting. Jika tidak cukup ramuannya maka kurang enak rasanya nanti. Untuk itu, buat anda yang masih tercari-cari ramuan perapan yang enak bolehlah mencuba resipi yang dikongsikan oleh Iza Abu Bakar.

Menurutnya resipi yang dikongsikan ini telah ramai mencubanya dan rata-rata akui keenakan rasanya. Tambahnya lagi, “Pes perapan untuk bakar bakar ayam dan daging, ramuan rahsia ni memang simple je tapi diakui sedap oleh ramai orang yang pernah mencubanya. Memang makan tak tengok kiri kanan dah ni.”

Jadi usah tunggu lagi, apa kata anda pula cuba dan nikmati keenakan rasa hidangan ayam bakar dari air tangan sendiri.

BAHAN BAHAN


2″ Lengkuas *
3″ Halia *
6 ulas Bawang putih *
5 ulas Bawang merah *
4 labu Bawang besar *
3 batang Serai *
2 cawan Gula perang/ brown sugar *
6 biji Limau kasturi (diperah dan diambil airnya) *
3 sudu besar Serbuk rempah sup *
2 sudu besar Serbuk kunyit *
Garam secukup rasa
Air satu cawan (untuk mudahkan proses blend)
Blend bahan yang bertanda (*)

CARA PENYEDIAAN :
1. Selepas selesai blend atau kisar bahan bahan yang bertanda (*) tersebut masukkan garam secukup rasa.


2. Dah boleh perap daging, ayam dan sebagainya. Biarkan selama sejam. Lagi lama lagi sedap sebab daging atau ayam dah mesra dan sebati dengan bahan perapan tersebut.

IKLAN


Kalau ada lebihan bahan perap ni boleh disimpan dalam freezer.
Ok, selamat mencuba.
Semoga dapat bantu korang jika nak berBBQ atau nak makan cara sihat. Bakar bakar je dah siap.

#NOTA PERAP :
Kalau korang suka boleh letak penambah rasa tapi jangan banyak sangat, secukup rasa je.

IKLAN

Sumber : Iza Abu Bakar

Jom sertai E-Keluargagader BELAJAR BUAT ROTI UNTUK KELUARGA secara online, daftar segera! Whatsapp di http://www.wasap.my/60169647520 

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club