Menabung sikit-sikit, lama-lama jadi bukit! Selalu ibu ayah banyak terapkan benda ini pada anak untuk mendidik mereka tentang bagusnya menyimpan dan elak sikap boros. Tapi sejauh mana ibu ayah itu sendiri praktikkan budaya menabung ini?

Menabung ni, banyak manfaatnya tau! Tapi nak istiqamah untuk teruskan masuk wang itu yang jadi masalah sesetengah orang. Melainkan betul-betul nekad, adalah hasilnya nanti menunggu anda.

Misalnya seperti perkongsian seorang isteri ini, Chienta Mul’aien II walaupun tiada gaji tetap dan hidup bersederhana, simpanan untuk kecemasan dan keperluan keluarga tetap ada.

Kami tak ada KWSP, pecah tabung la jawabnya. Plan nak beli emas macam sebelum-sebelum ni tapi ada keperluan yang lebih perlu didahulukan.

Alhamdulilah..hasil penat lelah meniaga siang dan malam. Pukul 3-4 pagi orang tidur saya masih up barang niaga.

Penat memang penat tapi tu je lah caranya dapat bantu suami, bantu diri sendiri, bantu keluarga. Nak keluar bekerja belajar pula tak pandai.

Cara saya menyimpan pula setiap kali belanja ada baki duit RM20/RM5 terus saya simpan. Tak kisah baki duit dapat berapa keping, saya takkan usik kecuali terdesak.

Lagi 1 simpan dalam tabung yang tak boleh buka tutup. Selalunya orang cakap ,alah awak niaga boleh la simpan macam ni tapi sebenarnya saya menyimpan ni dari sebelum saya ada income sendiri.

Saya biasa hidup susah sebelum berkahwin, saya ibu tunggal selama 6 tahun, peritnya nak sara hidup sendiri masa tu. Mula-mula kahwin saya belajar menyimpan duit RM5 saja, sebab masa tu saya tak niaga macam sekarang hanya belanja duit suami dan nafkah.

Setahun saya dapat dalam RM1K, dengan duit tu saya dapat buat belanja balik kampung,
beli baju raya semua.

@chientamulaien pecah tabung .#fypシ #trendingvideo #berandatiktok ♬ Cinta Sampai Mati – Raffa Affar

Alhamdulilah sekarang suami pun dah berjangkit menyimpan duit RM20&RM5, yang untung bini dia. Harap perkongsian ini dapat bagi semangat pada semua.

Kita kena buat dulu, baru nampak hasilnya dan puas hati. Lagi satu berdisiplin. Siapa lagi nak ubah hidup keluarga kita, kalau bukan kita suami isteri.

IKLAN

Meniliti di ruangan komen perkongsiannya di Tiktok, ramai yang menyokong menabung menjadi penyelamat dikala keadaan yang memerlukan wang. Malah, ada jjuga tertarik dengan tulisan yang ada di tudung tabung sebagai penguat semangat untuk menabung.

Sumber : Chienta Mul’aien II 

Jom tonton kisah Hikayat 1001 Malam yang dibawakan oleh Bintang Kecil.

IKLAN

Bulan puasa ni masa untuk kita tambah pahaladengan membuat amal ibadah. Jom didik jiwa mendekati keluarga sakinah.

 

Nak tahu cara mudah uruskan kewangan keluarga? Semak sini!

Yang mana adik adik ada masalah mata, jangan takut bagitau ibu ayah ye, macam BK squad ni!