Tengok daun sup je, ramai yang akan mengakui bahawa bahan masakan ini antara yang wajib dibeli apabila ke pasar.

Pelbagai kegunaan untuk masakan menjadikan daun sup penting dalam senarai barang dapur.

Tapi jika asyik beli je, apa kata cuba menanam di halaman rumah. Tidak dinafikan bukan mudah nak tanam pokok ini, ada je yang tak subur.

Menarik kali ini, saudara Pyan Sempoy menunjukkan tiga kaedah untuk menanam daun sup.

Jom cuba lihat kaedah ni.

IKLAN
_____________________________
Semai daun sup ni seminggu sebelum puasa hari tu..hari ni hari ke 6 lepas pindah bekas
jom tanam daun sup untuk kegunaan sendiri..ada 3 kaedah utk tanam pokok daun sup ni..semua saya dah buat & berjaya..yang belum berjaya tanam daun sup boleh lah pilih salah satu dari kaedah yg saya kongsikan kat bawah.
Kaedah pertama : semai biji benih
cara saya semai:
1) siapkan media tanam..saya guna peatmoss…lps dh isi ke bekas saya siram siap2
2) tabur biji benih sikit jer..jgn byk2
cukup secubit jer tau..tak perlu timbus dgn media lg sbb biji sup ni halus..lps spray nanti dia akan terbenam sendiri kat celah2 media..byk yg gagal sbb ni lah..benih yg bercambah x dpt tembus tanah utk dpt cahaya
3) spray dgn air..cukup 1-2 kali tembak jer
4) letak tempat teduh..nk tutup boleh xnk tutup pon boleh..saya biar jer x tutup pon
5) spray 2x sehari pagi & petang..insyaAllah kalau benih bagus akan tumbuh selepas 7-10 hari..klau 2 minggu tak tumbuh2 jugak bererti gagal..kena cuba lagi
Kaedah ke 2 : tanam semula akar pokok matang
cara saya semai :
1) pilih pokok sup yg masih segar + ada byk akar yg masih warna putih + ada anak / tunas kecil..3 syarat WAJIB !!
2) potong semua batang kecuali tunas2 kecil
3) rendam dlm air bg tenggelam akar saja untuk aktifkan akar selama 1-2 hari
4) dh boleh tanam jika nampak akar makin sihat + tunas makin segar & membesar..jgn tanam dalam sangat..cukup kambus akar sahaja
5) siram sikit2 jer jgn terlebih air..yg ni pon jd penyebab ramai yg gagal sbb media terlalu becek
6) letak tempat teduh dulu 1-2 minggu
Kaedah ke 3 : tanam semula anak2 pokok yg tumbuh dari induk pokok hasil dari kaedah 1 atau 2
cara saya tanam :
1) pokok induk mesti sihat + subur + ada byk anak2 pokok yg baru tumbuh..pilih yg bersaiz setengah jengkal ke atas jer tau
2) korek atau cabut pelan2..syarat kena ada akar bersama ank pokok tu..kalau cabut pastu takde akar baik korang campur dlm sup ja hehe..kena hati2 masa korek/cabut
3) tanam & letak kat tempat teduh selama 1-2 minggu sampai pokok stabil
4) siram sikit2 ja, sama mcm kaedah 1 atau 2..jgn terlebih air
So boleh pilih nk guna cara mana..sekali tanam ja pokok sup ni..insyaAllah leh makan hasil berbulan-bulan jika rajin praktikkan kaedah no 3..
selamat mencuba

 

IKLAN

Sumber: Pyan Sempoy