Hidup berumah tangga ni kena saling memberi dan menerima. Apa jua keputusan dibuat bersama tanpa didorong oleh orang lain. Meskipun kita ini sudah biasa berbuat demikian, namun apabila memiliki keluarga sendiri, perlu ada keputusan sendiri .

Namun tak salah andai mahu merujuk sesuatu masalah atau pandangan dari pihak ketiga. Asalkan anda suami isteri bersetuju dan tidak saling tuduh menuduh andai berlaku hal berbangkit.

Demikian juga bab tinggal bersama ahli keluarga. Sebaiknya bagi suami isteri yang mahu membina rumah tangga sendiri, carilah privacy dan berdikari untuk anda dan pasangan dengan tinggal berasingan.

Selama mana mahu bergantung dengan keluarga, jika berlaku sesuatu hal, mana satu suara yang perlu anda dengar? Itu yang dikongsikan oleh saudara Firdaus Shakirin.


Cakap siapa yang kita nak dengar?

Situasi 1 –

Isteri : Abang, malam ni kita makan luar nak tak…lama tak makan chicken chop…

Mak suami : Tak payah, membazir, makan ja apa yang ada…lauk tengah hari tadi banyak lagi…

Situasi 2 –

Isteri : Ayang ingat, bulan ni nak bagi duit kat mak ayang 300, sebab mak nak beli dapur baru…dapur lama dah rosak…

Mak suami : 300? Banyak tu…dapur apa sampai 300…bagi 100 cukup kat mak kau…200 lagi guna untuk beli barang dapur umah ni…

 

Situasi 3 –

IKLAN

Isteri : Abang, raya pertama kat umah mak ayang bleh tak…sebab sekarang kita tinggal dengan mak abang, so raya umah mak ayang, ok tak…

Mak suami : Man, kau suami…dia isteri kau, kau ikut dia ke, atau dia ikut kau…? Kau raya umah mak.

Bawah 1 bumbung, tak boleh ada 2 permaisuri….sebab?

Kita tak tahu permaisuri mana yang kita perlu turutkan…itulah yang kebiasaannya banyak suami gagal…sebab memilih untuk tidak mendengar suara isteri disebabkan patuh dan taat kepada perintah si ibu…

IKLAN

Nak keluar makan Western salah x? Membazir x? Tak, lagipun bukan selalu makan pun…lauk kat umah memang ada, dah tekak teringin nak maakn yang lain…

Nak bagi duit kat ibu kandung isteri 300 untuk beli dapur salah x? Tak salah…duit isteri, so hak dia nk bagi berapa pun…boleh bagi 100 je ke? Boleh…tapi org tua isteri nak guna untuk beli dapur je? tak guna untuk barang2 lain…?

Nak balik beraya raya pertama umah org tua isteri salah x? X salah…suami ikut cakap isteri salah x? Tak salah…dah tu, tak boleh bersikap ehsan dengan isteri sebab hari biasa dah hari2 duduk dengan mak kita?

Susah kalau kita tempatkan 2 permaisuri dibawah 1 bumbung…nak berlaku adil terhadap kedua2nya, nak fahamkan kedua2nya dan tak nak kedua2nya terasa hati dengan keputusan yang kita buat sebagai seorang suami dan anak itu bukanlah sesuatu yang mudah…

Sebab tu kalau boleh, kurangkan penglibatan org luar dalam rumah tangga kita, kurangkan mendedahkan apa yang kita suami isteri selalu buat kepada org luar dan apa saja urusan yang ada, selesaikan within diri kita dan pasangan…

Jangan sampai ke pengetahuan org luar dari rumah tangga kita sebab susah nak bagi dia faham untuk setiap keputusan yang kita buat…dan kalau boleh, tinggallah berasingan…hati kedua2nya lebih senang dijaga dengan cara ini…?