Siapa yang pernah alami peritnya batuk yang tidak reda-reda tahulah bagaimana rasa tidak selesanya. Sampai ada yang sesak dada dibuatnya kerana batuk tak henti-henti, bahkan ditambah pula rasa gatal dan berkahak, menjadikan hendak buat kerja apa pun terasa tidak selesa.

Hal ini tentunya membuatkan sesiapa sahaja akan cuba ikhitar dengan pelbagai cara selain makan ubat yang sedia ada untuk memastikan tekak yang sakit terasa lega dan sekali gus kembali pulih seperti biasa.

Pasti sahaja kita tidak mahu terus menerus menanggung sakit batuk dalam tempuh yang lama. Andai ubat sedia ada tidak serasi dimakan, ada baiknya cuba petua yang diamalkan oleh Puan Rozza Roha sekian lamanya setiap kali ingin merawat batuk berkahak.

Nak share ilmu ni kat kawan-kawan semua.. Ubat paling mujarab jika kawan-kawan batuk-batuk yang tak pulih-pulih walaupun sudah 2 , 3 hari makan ubat batuk tu kan.

Batuk yang kering tak pecah-pecah kahak , gatal-gatal dalam tekak, batuk-batuk teruk sampai terkencing-terkencing tu boleh la cuba cara ni. Ini petua saya dapat dari sahabat FB saya, Cikgu RinaAyza…sudah beberapa tahun ni saya amalkan, sangat-sangat berkesan cara ni.

Bahan-bahannya:

1 labu bawang putih

 

Cara Penyediaan:

Langkah 1 :

Bakar atas api kecil, balik-balikkan sampai semua terbakar macam tu.

 

Langkah 2 :

Apabila sudah sejuk, kupas  dan buang bahagian yang hangus.

Langkah 3:
Makan dalam 2 hingga ke 3 ulas sekali makan. Buat la sehari 2 ke 3 kali.

IKLAN

 

Saya sudah batuk-batuk 2 hari tak hilang-hilang, baru tengahari semalam saya bakar, sudah habis 1 labu bawang saya makan macam tu je.

Batuk-batuk dah pecah, berkahak pagi tadi, sudah buang. Tengahari ni bakar lagi 1 labu bawang putih dah makan 4 ulas tadi..pukul 4 ni batuk-batuk saya sudah beransur lega.

Cuma lepas makan nanti akan mula batuk-batuk macam teruk gak la tapi tak pe, biar je batuk dan dapat buang kahak-kahak tu, buang la..pagi tadi bangun memang teruk batuk saya dan dapat keluar kan kahak-kahak semua.

Sekarang sudah berkurangan batuk saya tapi saya akan habiskan juga bawang-bawang putih ni sampai mlm nanti.

Rasa memang tak berapa sedap tapi boleh la ulam dengan nasi kalau tak sanggup makan macam tu. Saya makan macam tu terus sebab niat kerana nak jadikan ubat dan cepat pulih.

Cuba la ye. In Shaa Allah.

ARTIKEL MENARIK :“Subhanallah Suara Yang Hari-hari Dengar Di Tv..”-Inilah Pemilik Suara Bacaan Doa Azan!

IKLAN

Baca Ini Juga :“Bagus Didikan Suaminya..”- Minah Salleh Lebih Melayu, Tabah Diuji Suami Stroke!

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club

Jika berminat boleh juga sertai event lawatan ke Escape secara virtual pada 6 Ogos ini. Bukan itu sahaja, malah banyak lagi aktiviti menarik menanti anda. Jadi jangan lepaskan peluang segera hubungi nombor yang terdapat di dalam poster di bawah atau klik DI SINI