Melihat dinding rumah yang diconteng dengan pelbagai jenis ‘hasil seni’ anak-anak kita, tidak dinafikan memang boleh membuatkan ibu ayah jadi stres. Pun begitu, orang kata anak-anak yang suka menconteng dinding ini fikiran mereka lebih kreatif. Betulke?

Alangkah baiknya andai kreativiti anak-anak kita ini diluahkan di atas kertas. Mesti kita boleh bingkaikan dan tidaklah sakit mata dan sakit hati yang kita rasa setiap kali terlihat dinding rumah yang comot dengan pelbagai lakaran tersebut.

Jadi apa cara mudah untuk bersihkan dinding yang diconteng? Tak mungkin perlu kerap dicat. Kosnya bukan murah dan untuk itu apa kata ikut seperti mana yang dilakukan oleh puan Irdawaty ini. Jom semak perkongsiannya.


Saya sudah 6 tahun mendiami rumah ini. Asalnya sewa dan selepas 2 tahun menyewa kami beli rumah ini. Saya ada anak 3 orang, yang sulung umurnya 5 tahun, kedua umur 2 tahun lebih dan ketiga umur baru 1 tahun lebih.

Anak sulung saya ni kaki conteng. Pada awalnya saya tegur dan marah bila dia begitu. Kemudian saya cuba pukul tangan setiap kali nampak anak cuba conteng. Lepas tu saya bagi kertas A4 dan belikan buku kosong sampai 4 biji tapi semua tak berkesan. Selalu dia conteng curi-curi masa saya sibuk di dapur. Suami tak kisah anak conteng sebab katanya budak-budak memang macam tu.

Kiranya saya dah usaha macam-macam, dah larang dah marah dah pukul dah belikan buku banyak-banyak still dinding juga kegemaran. Sampai satu tahap saya biarkan saja tak daya nak cara dah. Sekali dia berpesta dengan adik-adik dan habis satu rumah diorang conteng.

Thanks to my anak-anak disebabkan diaorang la mak semangat dan habis satu rumah mak sental.


Saya guna ubat gigi dan span basah. Untuk soda bikarbonat saya campurkam sedikit air. Untuk contengan yang degil contoh guna pen permanent marker saya guna ubat gigi atau soda dan gosok dengan berus gigi. Kena sental kuat sikit.

Ada orang boleh tahan tengok dinding berconteng. Saya tak boleh la. Pening kepala. Rumah biasa saja. Yang penting selesa dan selamat untuk keluarga.
Saya suka mengemas. Terapi minda.

sumber : Irdawaty Kizz via Deco Rumah Ku Syurga Ku

Tinggalkan Komen