Menjadi kebiasaanya ramai antara kita akan memenuhkan peti sejuk dengan stok makanan basah seperti ikan, ayam, daging udang dan sebagainya bagi memudahkan untuk dimasak bila perlu. Kalau boleh sebulan sekali sahaja pergi ke pasar basah untuk membeli bahan-bahan tersebut, jimat masa dan tenaga.

Memang benar cara ini cukup praktikal dilakukan oleh suami isteri yang berkerja, namun apa yang menjadi keutamaan di sini adalah perlu tahu bagaimana cara selamat ketika proses penyimpanan dan penggunaan stok makanan yang tersimpan lama dalam peti sejuk. Ini penting bagi mengelakkan terjadinya keracunan makanan.

Memberi penerangan tentang hal ini, Dr Kamarul Ariffin telah berkongsi tip di akaun fbnya untuk manfaat bersama.

Jom baca perkongsian penuh daripadanya.


 

Sering Sakit Perut

“Saya sibuk doktor, jadi saya beli barang mentah sebulan sekali. Saya rasa sebab tu saya selalu kena sakit perut”

Sebenarnya, jika caranya betul, tak salah pun nak simpan barang mentah basah seperti daging, ayam, udang, sotong selama sebulan dalam freezer.

Bahan mentah yang nak simpan di dalam freezer kena cuci bersih-bersih, lepas tu potong dan simpan dalam bekas kedap udara, ikut catuan sekali masak. Nak masak nanti, tinggal keluarkan satu bekas. Mudah.

Tapi, jangan curi-curi pakai Tupperware kesayangan mak kau, nanti mengamuk orang tua tu, dah tak jadi mudah kalau gitu. Hehe.

Selain mudah, simpan ikut catuan kecil dapat elak beku dan cairkan bahan mentah berulangkali. Ini dapat elakkan kontaminasi. Lagi-lagi kalau kau nyahbeku dengan cara rendam dalam bekas berisi air.

IKLAN

Cara Nyahbeku Yang Betul 

Habis, cara nyahbeku bahan mentah yang betul macam mana? Camni:

IKLAN
  • Meletak bahan mentah di bawah air yang mengalir.
  • Pindahkan bahan mentah dari ruang sejuk beku ke ruang chiller dan dibiar semalaman.

  • Gunakan fungsi “defrost” pada microwave. Tapi, jangan microwave Tupperware mak kau orang walaupun situ tulis microwaveable. Jangan cari nahas!

Jika Salah Cara Undang Bahaya

Kalau tak nyahbeku dengan betul, ais pada bahan mentah tidak cair sepenuhnya. Nanti bila kau masak, bahagian yang ada ais tu, hidup balik. Hahaha. Tak lah! Nanti dekat situ bakteria membiak, dan boleh jadi punca keracunan makanan.

OKlah. Tu je!

Jika boleh, makanlah makanan masak segar. Jika tak boleh, pastikan cara beku dan nyahbeku adalah selamat!

sumber : Kamarul Ariffin Nor Sadan