Kalau hendak diikutkan, di rumah kita memang banyak barang. Jika tiada ruang stor untuk menyimpan memang bilik tidurlah akan kita lambakkan semuanya.

Keadaan ini jika lama kelamaan, bila barang semakin banyak pasti tidak selesa jadinya. Makin sempit ruang bilik yang ada.

Situasi yang sama juga dilalui oleh keluarg ini, dan tindakan bijak telah dilakukan untuk menyediakan ruangan stor di dalam bilik dengan lebih kemas dan terlindung dengan bajet yang rendah.

Nak tahu triknya, ikuti perkongsian dari Suri Hatimu. Semoga bermanfaat.

Bilik tidur vs bilik stor..

Dengan rumah yang ruang agak terhad..bilik tidur cuma ada 3 je..bilik utama ruang agak luas, bilik tengah anak perempuan dan bilik ketiga anak lelaki .

Jadi bilik utamalah yang terpaksa jadi bilik stor vs bilik tidur..bila masuk je bilik tidur rasa tak de hati , bosan kemas macam mana sekalipun tetap nampak selekeh nampak tak teratur..nak buang semua barang-barang penting semua barang-barang yang ada gunanya…jadi terpaksalah pendam je perasaan ni…

Bila kerajaan istiharkan pkpb balik dan masa banyak dihabiskan dirumah ..aku terus keluarkan semua barang-barang  dalam bilik…dan mulakan operasi mendeko dan mencantikkan bilik tidur sendiri…

Aduh letih tengok barang-barang yang banyak dalam bilik tidur. Kita kasi bersihkan dulu buka katil. Sapu-sapu segala habuk. Proses bawa keluar sikit-sikit barang dalam bilik pindah ke bilik tengah. Masa ni perlukan tenaga yang banyak.

Terpaksa pasang jaring ditingkap nie sebab
tingkap tiada grill sebab ni laluan
kecemasan kalau terjadi apa-apa dirumah jadi
suami sepakat tak nak pasang grill just
pasang jaring untuk mengelakkan nyamuk
dan binatang masuk senyap-senyap..belakang rumah ada parit yang besar dan faham-faham jee Iah binatang apa yang selalu ada..

Ehmm setiap kali masuk bilik tengok keadaan macam gini memang sedih tak ada aura. Kemas bersih macam mana sekalipun tetap nampak selekeh.

Jadi buat penghadang untuk mini stor di dalam bilik. Semuanya under bajet tak mahu lebih RM200.

Ok siap mini stor. Disebabkan semuanya under budget jadi tampallah separuh je..dan barang-dalam dalam stor kita kasi susun cantik-cantik dan kemas-kemas siap labelkan lagi senang nak carik barang untuk pengetahuan semua mini stor ni muat untuk seorang kalau masuk untuk carik barang.

IKLAN

Hanya dua hari mengecat, buat stor, pasang vinyl floor dan masukkan perabot.

Okey..still lagi pasang jaring ditingkap nie
cuma aku beli warna kelabu cair..langsir nie aku beli kat lazada masa sale 11/11 sepasang rm 4.90 nie aku pakai 2 pasang sebab nak nampakkan cantik sikit..

Okey kat tingkap ni aku pasang langsir
yang sedia ada kat rumah..langsir dari ikea
rm 14.90 sepasang..bakul-bakul tu aku beli kat
eco aku potong dan ikat dengan cable tie dan
jadikan tempat aku simpan tuala mandi
comforter selimut kain telekung yang pakai
buat tukar hari2 senang nak capai dan kemas dan teratur

IKLAN

Almari nie lakk asalnya warna hijau disebabkan lari dari tema dan tak kan nak beli lagi sebab budget aku tak boleh lari dari  RM200.

Ni jadi aku spray je putih setin spray tu
RM7.90 je kat diy

Taraa siap dah meja solek aku..semuanya under budget..cermin nie beli kat diy setelah 4 outlet diy aku pergi barulah jumpa..excited masa jumpa cermin nie. Sampai aku tersengih je sepanjang ke kaunter nak bayar. Bukan orang nampak pon aku tersengih sebab kan pakai mask.

Inilah hasilnya selepas usaha tranformasi dilakukan. Memang bampak selesa dan wow.

 

Sumber : Suri Hatimu

Nak macam-macam info? Join Telegram keluargagader club