Sama ada sosej digoreng, dibakar atau direbus, sesiapa pun menggemari akan rasanya apatah lagi anak-anak. Boleh dikatakan itulah makanan ringan yang mudah disediakan untuk anak makan pada bila-bila waktu.

Namun jika dimakan terlalu kerap dikatakan ianya tidaklah bagus untuk kesihatan. Pun begitu untuk pastikan makanan yang digemari oleh anak kita masih boleh dimakan pada bila-bila waktu dan semestinya  lebih berkhasiat, elok sahaja disediakan ramuannya sendiri. Bukan sahaja lebih sihat, malah keenakan rasa dan kebersihan makanan lebih terjemin.

Menyediakan sosej yang dibuat sendiri bukan sahaja rasa dan ramuan bahan boleh dipilih mengikut citarasa, malah anda perlu juga tahu cara atau trik untuk pastikan sosej yang dibuat cantik sempurna bentuknya sama seperti dijual di pasaran.

Nak tahu caranya, jom kita baca perkongsian daripada Noor Saficka untuk info bersama.

Ini perkongsiannya;

Anak-anak asyik nak beli sosej je..hari ni ibu cabar diri buat sosej sendiri. Alhamdulillah anak-anak suka sosej original dengan sosej cendawan.

Resepi sosej
2kg isi ayam
1labu bawang putih
4biji telur
6sudu besar tepung ubi
Cukuprasa secukup rasa
Mix herbs
Cendawan shitake kering rendam (blnder kering)

Cara Membuatnya :

IKLAN


1. Blender isi ayam dengan telur dan bawang putih
2. Gaul dengan bahan yang lain
3. Untuk yang sosej biasa tak yah letak cendawan. Nak letak sayur lain pun boleh..saya tak letak sebab anak tak makan sayur. Nak pedas boleh tambah cili masa blender ayam tadi ye


4. Lepas tu masuk dalam piping bag..pipe kan dalam plastik aiskrim


5. Pastu boleh rebus bagi air mendidih dulu baru masukkan sosej

IKLAN


6. Dah masak angkat rendam dalam air sejuk kejap pastu boleh keluarkan dari plastik

7. Nak makan boleh la goreng

Sumber : Noor Saficka via MAHN

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club