Bila sentuh bab penyediaan bahan masakan di dapur, memang kadang-kadang buat ibu-ibu pening kepala. Apatah jika mempunyai anak yang ramai, tentu bukan sedikit menu yang harus disediakan dan mestilah memerlukan penggunaan bahan mentah seperti ikan, ayam, bawang dan sebagainya dalam kuantiti yang banyak.

Bila hari-hari kena sediakan ramuan-ramuan untuk memasak, tentu ia sangat meletihkan. Tidak dengan itu, kos membeli bahan-bahan masakan juga tidak dapat dikawal sebab tiada perancangan.

Oleh itu, ikuti perkongsian ibu yang mempunyai anak yang ramai ini dalam mengurus perbelanjaan dapur. Menariknya juga turut dikongsikan cara efektif untuk pastikan ibu berkerjaya sepertinya juga mampu menyediakan menu dengan cepat dan pantas.

Ini perkongsiannya.

Hujung minggu belilah stok untuk 1 minggu ke 2 minggu ke terpulang laaa tp saya cukuplah untuk 1 minggu sahaja…Lepas tu bahagikan siap2lah…packing 1 bekas tu untuk sekali masak sahaja..saya sediakan untuk 8 orang makan…

Tapi macam ikan saya beli fresh ikut hari nak makan sebab almaklumlah duk tepi pantai memang laa mudah nak dapat ikan fresh hehee…tapi kalau korang kat bandar boleh jer beli dan packing macam bahan lain jugak…

Contoh hari ni:

IKLAN

Ayam 4 ekor rm50
Sotong,udang,lala,ikan merah seekor rm74
Semua stok sayur tu tak termasuk bawang rm19.80

Jimatlah kan?

Ini Triknya

IKLAN
  1. Untuk ayam saya asingkan kepak,paha,tulang,isi sebab nanti ade yang berebut so 4 ekor ade 8 kepak dan paha oklah kan? Takdelah berebut.

2. Isi tu saya perapkan dan boleh jadikan inti kebab,wrap,sate dan lain2 terpulang laaa pada citarasa dan menu anda.

3. Jangan lupa buat skali untuk rencah nasi goreng,mee goreng,mee rebus ke ikutlah menu korang kan. Letak siap2 1 bekas sotong+udang atau isi ayam yang dah siap potong kecik2 dan apa2 jelah.

4. Sayur pulak berubah2 ikut anak tekak. Potong siap2 nanti nak masak campak jer…sampah pun kurang,tangan pun tak kotor dan bekas pun tak banyak kena basuh

Tambahan:
Ada yang komen sayur kalau potong hilang zatnya…huhu terpulang kepada andalah sebenarnya sebab sya mmg 1@2 bekas sehari dah habis dan sayur mmg kena beli lagi bukan stok untuk seminggu pun.

Bawang camne? Bawang kupas siap2 nanti nak guna guna chopper jer kalau anda nak blend siap2 boleh tapi kan kalau lama sangat simpan akan keluar asidnya so tak bagus untuk dalaman kita…jadi kalau nak buat jugak blend dalam kuantiti yang sedikit sebab kalau blend korang guna air kan..so carilah 1 chopper nanti senang tak perlu tambah air….ada lagi 1 cara saya memang ada food processor so bila blend tak perlu guna air. Cili kering pulak buat banyak siap2 nanti nak masak campak ajer jgn lupa letak minyak yer

sumber : Zuera Burn