Bubur sum sum merupakan juadah tradisi yang mempunyai rasa lemak-lemak masin dan manis serta terasa lembut teksturnya bila dimakan. Biasanya ada juga yang menyamakan bubur sum sum ini seperti kuih lompat tikam yang berwarna putih dan hijau. Namun sebenarnya ia berbeza dan mempunyai rasanya yang tersendiri.

Kalau diikutkan bubur sum-sum ini ada ceritanya di dalam masyarakat Jawa. Bubur sum-sum ini sebenarnya menjadi hidangan rasmi bagi mengakhiri kerja-kerja kenduri kahwin untuk dihidang kepada jiran-jiran terdekat yang telah bergotong royong menjayakan majlis perkahwinan.

Jadi mungkin ada yang rindu untuk merasai keenakan rasa bubur sumsum ini, jadi apa kata anda sediakan sendiri dengan resipi yang dikongsikan oleh No Or ini. Bahan-bahannya pun tidaklah susah dan bolehlah dicuba.

BUBUR SUM SUM

Ada yang suka tak? Sedap dimakan sejuk-sejuk. Kombinasi rasa lemak dan manis bila masuk ke mulut, memang ‘heaven’. Di tambah dengan sedikit kerajinan untuk mengacau.

Okey, Jom tengok resepi kat bawah

 

Bahan-bahan:

4 1/2 cawan santan

1 1/2 cawan tepung beras

1/2 sudu teh garam

Cara menyediakan

  1. Adun semua bahan, kacau dengan whisks hingga rata.
  2. Kacau adunan dalam periuk. Mula guna api yang kecil. Kemudian baru guna api sederhana hingga adunan pekat. Kacau jangan berhenti sampai lah adunan nampak berkilat & betul-betul dah masak.

3.Bila cukup masak, tuangkan di dalam loyang atau bekas yang disukai.

IKLAN
  1. Biarkan sejuk sebelum dihidangkan.

GULA SIRAP

1 cawan gula kabong saiz besar

1/2 cawan gula biasa

1/2 cawan gula merah

2 cawan air

IKLAN

1 helai daun pandan

Cara menyediakan :

  1. Panaskan semua bahan, kacau hingga semua gula larut dan mendidih.
  2. Sejukkan. Kemudian tapis ke dalam bekas.

Untuk hidangan :

Tuangkan air gula ke atas bubur sum sum & bolehlah dinikmati.

Selamat mencuba.

Sumber : No Or

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club