Bahagia rumah tangga itu apabila pasangan saling melengkapi antara satu sama lain. Malah mereka sentiasa menjaga hati pasangan supaya tidak ada yang terasa hati atau berkecil hati.

Bila situasi ini berlaku maka sebuah rumah tangga itu hidup dalam suasana yang tidak telus dan tidak aman.

Buat itu ini ada sahaja yang tidak yang tak kena. Sudah tentu membuatkan perhubungan suami isteri itu tidak bahagia.

Menarik dengan perkongsian saudara Akhtar Syamir mengenai betapa pentingnya menjaga hubungan suami isteri termasuk menjaga perasaan isteri.

Malah dalam Islam juga menyentuh bahawa apabila suami selalu santuni steri dengan layanan baik sudah pastinya rezeki akan melimpah ruah. Jadi jangan buat main-main hal perasaaan isteri ini!

Nak tahu sebab apa yang buat isteri berkecil hati, jom ikuti perkongsian ini.

Isteri Kecil Hati.

Biasa kan berlaku situasi di mana suami terpinga-pinga bila isteri tiba-tiba masam, buat tak tahu, tak mesra, marah dan sebagainya?

Bukan sebab datang bulan ke apa. Ini alasan yang selalu orang guna untuk fikir jalan mudah. Sedangkan bukan sebab ini.

Sebenarnya ada ketikanya isteri kecil hati. Kecil hati ni adik beradik kepada kecewa dan terasa hati. Ambil peduli kenapa isteri kecil hati. Supaya si suami takdelah terkejut tak pasal-pasal si dia diamkan diri, selubung dalam selimut, jadi belut tak boleh pegang dan sebaginya.

Antara sebab kenapa isteri kecil hati.

1. Apabila usahanya tidak dihargai.
– Bayangkanlah, si isteri masak siakap tiga rasa, kalah level kayangan kat Langkawi tu. Dengan garingnya, siap ada salad, nenas bagai. Alih-alih suami tak puji pun. Makan biasa macam makan ikan selayang goreng je.

2. Apabila manjanya tidak dipedulikan.
– Sifat semulajadi wanita ini manja. Memang ada je yang mengaku brutal dan tak manja, tapi itu sebahagian kecil sahaja. Ada ketikanya mereka nak bermanja dengan suami. Nak peluk, “cuddle”, nak tidur ada dada, dalam ketiak dan lain-lain. Tapi kena tepis, kena marah.

– Nasihat saya, berhenti kejap apa yang kita tengah buat. Bagi apa yang dia nak, layan dia sepenuh hati masa tu. Dia bukan nak lama pun. Cukup dia rasa bahagia bila dapat bermanja, lepas tu kita boleh sambung buat apa kita tengah buat tu.

3. Apabila dia terlalu penat.
– Nak konsisten mengemas rumah bukan perkara yang mudah. Kemas kejap, bersepah balik. Suri rumah penat, kena kemas berkali-kali terutamanya yang ada anak kecil. Dari manusia bertukar jadi singa, tukar balik jadi manusia, lepas tu jadi rimau pula. Yang bekerja pun sama penat. Sudahlah seharian di tempat kerja, balik kena kemas rumah lagi dan buat kerja-kerja lain. Memang memenatkan.

– Bila isteri penat dan tak dapat rehat, suami pula tak faham, masih lagi suruh carikan spender, buatkan air dan lain-lain, memang boleh buat kecil hati. “Dia ni tak tahu ke aku penat?” Ayat ni biasa bermain kat minda isteri. Cuma diorang tak luahkan je. Kena ambil peduli. Tengok gerak tubuh dan riak wajah isteri. Bagi diorang rehat yang cukup.

4. Apabila cita-cita dan semangatnya diperlekehkan.
– Si isteri bersemangat nak buat dropship, nak berniaga, nak tambah pendapatan. Suami sudahlah tak menyokong, malah merendah-rendahkan kemampuan, kebolehan dan cita-cita isteri.

– “Tak perlulah, you jaga anak je”. Ayat ni mungkin nampak normal, tapi realitinya mereka terasa. Setiap manusia itu ada potensi, ini termasuklah para wanita dan isteri. Sekarang bukan zaman isteri kena duduk kat dapur je. Tak salah pun kalau nak berkejaya walaupun di rumah. Saya jamin, manfaatnya satu keluarga akan dapat.

5. Bila janji tidak ditepati.
– Tolong ambil peduli janji yang telah dibuat. Tak kiralah janji jangka masa pendek atau panjang. Isteri tidak akan lupa. Kalau dia lupa, kemungkinan dia sengaja buat-buat lupa sebab dia dah redha, janji tidak dapat ditepati.

– Simpan janji di tempat yang selamat. Buat alarm. Kadang-kadang bila suami ni nakkan sesuatu atau nak lepas dari sesuatu keadaan, mulut mudah berjanji. Jangan buat-buat lupa. Janji yang selalu tidak ditepati akan menjadi ayat yang sia-sia di kemudian hari.

6. Bila isteri lapar dan kita terlupa beli makanan untuk dia.
– Ini paling mudah terjadi. Kena selalu jaga makan isteri. Sekali sekala dia nak juga kita bawa balik makanan atau bawa dia keluar makan.

Ini serba sedikit kenapa para isteri boleh kecil hati. Jika kita terlepas pandang, marilah kita betulkan semula. Nasihat ini untuk saya juga.

IKLAN

Apa lagi yang boleh buat para isteri kecil hati?

Sumber: Akhtar Syamir

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

KELUARGA TALK: Nak tahu formula mengurus belanjawan keluarga dengan sistematik? Ikuti Keluarga Talk kali ini dengan tajuk ‘ Ringgit Diurus Keluarga Lebih Tenang’ bersama panel Prof Madya Dr Nuradli Ridzwan Shah Bin Mohd Dali Fakulti Ekonomi Dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Sertai Webinar Keibubapaan PERCUMA anjuran Pa&Ma secara virtual yang menjemput speaker- speaker hebat dalam bidang keibubapaan termasuk Prof Madya Dr Nik Salida, Ibu Rose, Dr Ahmad Rostam, Puan Maryam Jamadi, Puan Azlina Roszly dan Irma Hasmie. Daftar nama di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat/

 

Terkini: E-TOUR KE FARM IN THE CITY. ENJOY!

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

IKLAN

MedicKeluarga: Obesiti dalam keluarga atasi cara selamat. 

MedicKeluarga: Berapa lamakah luka jahitan czer atau caesarean akan pulih? Bilakah masa sesuai untuk memulakan hubungan intim?

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil: Periksa mata, kerana dari mata turun ke hati

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara